Het Deutschlandticket is voor 2024 gered met overheveling ongebruikte financiering uit 2023; nieuwe prijs nog niet bekend, maar wel digitaler opzet
“Het Deutschlandticket is gered,” blokletterde de Duitse krant Der Tagesspiegel vanochtend. Maandagavond werden de federale overheid en de deelstaten het erover eens niet gebruikte OV-subsidies voor 2023 over te hevelen naar 2024 om de door het Deutschlandticket ontstane tekorten bij de ov-bedrijven aan te zuiveren. Hiervoor is een wetswijziging noodzakelijk. Wel moeten de mobiliteitsministers ‘op tijd’ (liefst voor de eenjarige verjaardag van het ticket op 1 mei) met een prijsvoorstel komen. Het ticket kost nu 49 euro, maar een prijsverhoging voor het maandabonnement lijkt niet uitgesloten.
Na weken van discussie en waarschuwingen dat het Deutschlandticket zou worden geschrapt, zijn de federale en deelstaatregeringen het maandagavond toch eens geworden over stappen in de richting van verdere financiering. Gelden die dit jaar niet zijn gebruikt, moeten in 2024 kunnen worden ingezet ter compensatie van financiële nadelen veroorzaakt door goedkopere tickets bij vervoersbedrijven. De mobiliteitsministers moeten nu een concept ontwikkelen voor de implementatie van het 2024-ticket, dat volgens hen “een groot succes” is en “het waard is om mee door te gaan.”
De federale en deelstaatregeringen betalen miljarden euro’s aan bus- en treinexploitanten om het inkomstenverlies te compenseren
Volgens een overeenkomst eind 2022 zullen beide partijen dit jaar en volgend jaar elk 1,5 miljard euro bijdragen om het inkomstenverlies bij bus- en treinexploitanten te compenseren. Maar het knelpunt onlangs waren eventuele extra kosten daarbuiten. Er is alleen afgesproken dat de federale en deelstaatregeringen elk de helft daarvan zullen betalen voor het introductiejaar 2023. Wat die extra kosten zullen zijn, was nog niet duidelijk. Die berekening wordt in 2024 gemaakt.
Volgens een voorspelling van de ov-sector zullen de verliezen voor de sector dit jaar waarschijnlijk 2,3 miljard euro bedragen, nadat het ticket pas begin mei werd gelanceerd. In heel 2024 zou dat 4,1 miljard euro moeten zijn. Met zes miljard euro aan subsidies voor 2023 en 2024 zou het tekort op 400 miljoen euro kunnen uitkomen.
Ook wordt bekeken of er een prijsverhohing op de oorspronkelijke ‘vanaf-prijs’ van 49 euro komt. De federale en deelstaatregeringen benadrukten dat ze het ticket verder wilden ontwikkelen, vereenvoudigen en digitaler wilden maken. En het doel is ook “met een succesvol transitieoffensief mogelijke financieringstekorten zoveel mogelijk terug te dringen”.
Federaal Mobiliteitsminister Volker Wissing riep de mobiliteitsministers van de deelstaten op om “objectief te werken aan het succes van het Deutschlandticket en te stoppen met het onnodig in twijfel trekken ervan”. Hij omschreef het ticket als een groot succes. Deelstaten moeten deze kans benutten en er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het aantal abonnementen blijft stijgen.
- Het Deutschlandticket is voor 2024 gered met overheveling ongebruikte financiering uit 2023; nieuwe prijs nog niet bekend, maar wel digitaler opzet. Redactiefoto.