Morgen, vrijdag 8 december, 30 km/u in heel Amsterdam: wat vinden de mensen die dagelijks beroepsmatig op weg zijn in Amsterdam, er van?
De verlaging van de maximumsnelheid in Amsterdam naar 30 km/u. gaat voor iedereen gelden, maar voor beroepschauffeurs zal het het meeste aanpassingsvermogen vergen. Zij zijn kritisch in een reportage van Het Parool. ‘Op schema blijven gaat nog wel een dingetje worden.’
Orpheo Hinds (46), buschauffeur: “Op tijd komen is waar het allemaal om draait”.
“Hier ga ik als buschauffeur veel last van krijgen. Wat veel mensen vergeten, is dat het mijn werk is om op tijd te komen. Als iemand op de bushalte afrent terwijl je net wegrijdt, vinden mensen je gelijk onbeschoft. Op tijd komen is waar het allemaal om draait.”
“Als we straks 30 kilometer per uur moeten met al die auto’s voor ons, gaat het nog wel een dingetje worden om op schema te blijven. Ik ben wel relaxt ingesteld, hoor. Als er file is, is er nou eenmaal niks aan te doen. Maar ik zie wel een groot probleem, juist in een stad als Amsterdam. Vanwege de drukte rijd je op veel stukken al zo’n 20 kilometer per uur. Op de stukken waar je dan harder kunt, ben je blij dat je even kunt doorrijden.”
“Over de busbaan mogen we harder blijven rijden, hoorde ik, maar hoeveel busbanen kom je tegen in Amsterdam? Precies: je hebt er zo ongeveer niet één. Voorlopig hangen we gewoon achter de auto’s.”
Naast de buschauffeur komen ook een horecaleverancier (“Ik bezorg al 22 jaar, ik weet niet of ik het nog af kan leren”.) en een pakketbezorger (“Het kan wel veel ongelukken schelen”.) aan het woord. Ook de taxichauffeur, in dit geval Stef Keij, (43) komt aan het woord: “Er komen meer opstoppingen. De stad komt tot stilstand” is zijn mening.
“Dit wordt een ramp. Niemand gaat zich houden aan de nieuwe snelheid, en bovendien is het niet te handhaven. Als taxichauffeur gaat een rit veel meer tijd kosten. Je zit in limbo: moet ik die extra tijd gaan doorberekenen naar mijn klanten? Er komen ook meer opstoppingen als we straks langzamer gaan. De stad komt tot stilstand. Er wordt alles aan gedaan om het voor automobilisten lastig te maken. Maar dit is mijn beroep, ik heb me er maar aan over te geven.”
“Ik begrijp dat de gemeente de stad autoluw wil maken, maar hoe lager de snelheid, hoe groter de uitstoot. Dat is dus niet te rijmen. Dit krijg je als GroenLinks aan de knoppen draait: we zagen het met de Weesperknip, met het palenplan en nu weer dit. Amsterdam is een hoofdstad. Daarbij hoort beweging en dus ook verkeer.”
Wat vinden de sectoren, wil Het Parool weten. Meer dan een inschatting is het niet, cijfers ontbreken, maar zeker is dat het overgrote deel van de autokilometers in de stad voor rekening komt van een kleine groep bestuurders. Die veelrijders zijn mensen die beroepshalve door de stad rijden: buschauffeurs en taxirijders, pakketbezorgers en mensen die winkels, supermarkten en horecazaken bevoorraden.
Bussen, maar ook trams gaan de gevolgen voelen van de verlaagde maximumsnelheid. Voor alle duidelijkheid: de gemiddelde snelheid van het Amsterdamse ov houdt al niet over. Ook nu, voorafgaand aan de invoering van 30 kilometer per uur, is de gemiddelde snelheid van de Amsterdamse bussen en trams bescheiden. Zo rijden trams, inclusief de tijd die stoppen op haltes kost, gemiddeld zo’n 16 kilometer per uur, bussen komen tot ongeveer 22 kilometer per uur.
Vervoerbedrijf GVB constateert dat de gemiddelde snelheid van bussen en trams door de toenemende drukte al langer gestaag afneemt. Volgens een woordvoerder heeft de GVB in gesprekken met de gemeente zorgen geuit over mogelijke gevolgen van langzamer rijden op de doorstroming van het openbaar vervoer.
De woordvoerder stelt dat de gemeente Amsterdam er gelukkig voor heeft gekozen het effect op het ov te beperken met compenserende maatregelen. “Dat betekent dat trams en bussen op de vrije tram- en busbanen 50 mogen blijven rijden. Voor overige doorstromingsmaatregelen is een eerste verkenning opgestart vanuit de gemeente, waar wij nauw bij betrokken zijn. Volgend jaar zal uitwijzen wat de invoering van de nieuwe maximumsnelheid voor het ov betekent.”
Ook in de taxibranche maakt men de borst nat, zegt directeur Hedy Borreman van taxicentrale TCA. Zij is kritisch op de verlaging van de maximumsnelheid, zegt ze. “Wij zijn zeker niet tegen, maar wij vinden de Amsterdamse aanpak veel te grof: voor veel wegen is het helemaal niet nodig om 30 te rijden, waarom zou je dat op die wegen invoeren dan? Ik ben bang dat dit gaat leiden tot een bonnenregen.”
Borreman zegt dat taxichauffeurs vaak de hele dag door de stad rijden en dat doorgaans met een goede snelheid doen. “Als taxicentrale zijn wij voor veel meer maatwerk, door snelheden te differentiëren. Je kunt bijvoorbeeld overdag een lagere snelheid laten gelden en dan ’s avonds, als er weinig verkeer is, een hogere. In Wenen doen ze dat bijvoorbeeld al.”
- Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB heeft zich bij de gemeente verzekerd van compenserende maatregelen voor de snelheidsverlaging. Met name door hogere snelheden op de busbanen. Redactiefoto.