Grote overwinning voor buschauffeurs en toerisme in de EU: rij- en rusttijden op maat van de sector en de passagiers
Het touringcartoerisme wordt eindelijk erkend door de Europese wetgevers. Het voorzitterschap van de Raad en het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt dat chauffeurs van touringcars regels geeft die specifiek bedoeld zijn voor hun beroep.
De onderhandelingen over Mobiliteitspakket 1 van 2020 resulteerden in een last-minute overeenkomst tussen wetgevers die zich vooral richtte op goederenvervoer. Hierdoor kregen chauffeurs van touringcarchauffeurs rij- en rusttijdenregels die niet bij hun werk pasten. Dat is niet langer het geval.
Het voorzitterschap van de Raad en de onderhandelaars van het Europees Parlement zijn het eens geworden over specifieke rij- en rusttijdenregels voor chauffeurs van touringcars, waardoor touringcarchauffeurs:
- Splits pauzes van 45 minuten op in twee pauzes van minimaal 15 minuten.
- De dagelijkse rusttijd één keer per rit met één uur uitstellen, op voorwaarde dat de totale verzamelde rijtijd voor die dag niet meer dan zeven uur bedraagt.
- Langere nationale ritten van maximaal 12 dagen, voorheen alleen mogelijk tijdens internationale reizen.
IRU-directeur van EU Advocacy Raluca Marian zei: “We hebben het gedaan. Na jaren van pleitbezorging hebben we een van de belangrijkste overwinningen voor het touringcartoerisme behaald: de EU heeft eindelijk de specifieke kenmerken van de personenvervoersector onderkend. Chauffeurs van touringcarchauffeurs zullen nu werken volgens regels die bedoeld zijn voor hun beroep, in plaats van hun collega-vrachtwagenchauffeurs.”
“De nieuwe rij- en rusttijdenregels voor touringcartoerisme zullen niet alleen de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren, maar ook de verkeersveiligheid. Gerichte en specifieke rij- en rusttijdenbepalingen zullen het mogelijk maken dat chauffeurs van touringcartoeristen beter kunnen reageren op de programma’s van hun passagiers, terwijl ook de stress die wordt veroorzaakt door regels die niet geschikt zijn voor toerisme aanzienlijk wordt verminderd”, voegde ze eraan toe.
Bovendien zal het reisformulier na de voltooiing van een studie van de Europese Commissie worden vervangen door een digitaal formulier, wat een eerste stap zou moeten zijn in de richting van de oprichting van een operationeel op IMI gebaseerd platform voor het uploaden van digitale controledocumenten.
Deze welkome stap richting digitalisering wordt verder ondersteund door de noodzaak om de tachograafspecificaties uiterlijk 18 maanden na de inwerkingtreding van de verordening te wijzigen om onderscheid te maken tussen lijndiensten en ongeregelde diensten.
“Chauffeurs in het toerisme stemmen hun reizen af op het tempo van hun reizigers. De nieuwe regels zullen het volledige potentieel van deze milieuvriendelijke vervoerswijze ontketenen. We kijken uit naar de plenaire vergadering van de Raad en het Parlement om de deal officieel te bekrachtigen, waarvan we goede hoop hebben dat deze geen problemen zal opleveren. Het is nu tijd om verder te gaan met het implementeren en handhaven van de nieuwe regels”, aldus Raluca Marian.
- Grote overwinning voor buschauffeurs en toerisme in de EU: rij- en rusttijden op maat van de sector en de passagiers. Foto IRU.