De kosten van het Wmo-vervoer in Den Helder lopen te hoog op: eigen bijdrage meest wenselijk scenario?
De kosten van het Wmo taxivervoer lopen hoog op voor de gemeente Den Helder. En niet alleen voor deze gemeente in de Noordhollandse Noordkop, maar voor vele gemeenten in Nederland. De taxibedrijven hebben te maken met fors stijgende loon- en bedrijfskosten en rekenen dat door in de prijzen, waardoor taxiritten duurder worden, aldus Regio Noordkop.
Zo kostte het Wmo-taxivervoer de gemeente in 2021 nog € 938.366, in 2022 werd dat € 1.248.866 en vorig jaar stegen de kosten verder naar € 1.433.645. Om grip te krijgen op deze kosten, wil het Helderse college een eigen bijdrage invoeren voor gebruikers van de Wmo taxi.
In opdracht van B&W heeft de ambtelijke organisatie drie scenario’s onderzocht: een eigen bijdrage per rit, een eigen bijdrage per kilometer en een vaste eigen bijdrage per jaar. Dat laatste scenario is het minst wenselijk. Annelies Dorsselaer, teammanager zorg bij de gemeente Den Helder, lichtte eerder deze week tijdens een ‘beeldvormende avond’ voor de gemeenteraad toe waarom. “Het nadeel hiervan is dat het niet het effect heeft dat mensen wat strakker gaan kijken naar hun eigen vervoersbewegingen, want de bijdrage moet hoe dan ook betaald worden.”
Een eigen bijdrage per kilometer is voor de gemeente goed uitvoerbaar, maar voor de gebruiker ondoorzichtig en lastig te volgen. Zo hoort bij dit scenario een instaptarief en zijn diverse variaties mogelijk, bijvoorbeeld leeftijdskortingen of het delen van de kosten met een medereiziger. Volgens Dorsselaer is de vaste eigen bijdrage per rit daarom het meest wenselijke scenario. “Dat is voor de uitvoering vanuit de gemeente goed te doen, omdat het heel overzichtelijk is. Ook voor de gebruikers is het duidelijk, die weten precies waar ze aan toe zijn qua kosten.”
- De kosten van het Wmo-vervoer in Den Helder lopen te hoog op: eigen bijdrage meest wenselijk scenario? Redactiefoto.