RTV Noord: “Geld dat gereserveerd was voor Lelylijn gaat naar aanpak ‘flessenhals’ Meppel en station Ede-Wageningen”
Bijna vijftig miljoen euro die eigenlijk was gereserveerd voor de aanleg van de Lelylijn, wordt gebruikt voor twee andere spoorprojecten. Dat blijkt aldus RTV Noord uit de Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet.
Met het geld worden het spoor bij Meppel en het station daar aangepakt: daar is 40 miljoen euro voor nodig. Er ontstaan regelmatig vertragingen op die plek, die daardoor de ‘flessenhals’ wordt genoemd. In Ede-Wageningen wordt het station verbouwd: daar wordt voor 6,6 miljoen euro een zogenoemde OV-hub aangelegd. Er komt daar onder meer een P&R-garage.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de twee projecten werden betaald met coronagelden. Het demissionaire kabinet noemt dat nu ‘ondeugdelijk’. Het geld wordt daarom gehaald uit het potje voor de Lelylijn, de nog te realiseren spoorlijn tussen Lelystad en Groningen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijst erop dat de oorspronkelijke drie miljard voor de Lelylijn wel blijft staan. ‘Dat budget wordt elk jaar een beetje meer door indexering en daar wordt nu geld vanaf gehaald voor Meppel en Ede-Wageningen.’
Johan Goos van de Initiatiefgroep Lelylijn zegt bij Omroep Flevoland dat hij het ‘een verkeerd signaal’ vindt dat er geld uit de Lelylijn-pot gaat naar twee andere projecten. “Vooropgesteld: aan de situatie bij Meppel moet iets gebeuren. Dat is absoluut noodzakelijk. Maar dit is een totaal verkeerd signaal aan Noord-Nederland. Je belooft iets als kabinet, maar nu wordt er alweer aan de stoelpoten gezaagd.”
“Woorden en beloftes blijken op deze manier niet veel waard”, zegt Goos. “Alle partijen, op de PVV na, zeiden afgelopen verkiezingen dat de Lelylijn er moest komen. Ik zeg altijd ‘een man een man, een woord een woord’, dus deze belofte moet ook worden nagekomen.”
Wat Goos betreft is het nu wachten op de uitkomsten van de coalitieonderhandelingen tussen PVV, VVD, NSC en BBB. Hij hoopt dat niet hetzelfde gebeurt als bij de Zuiderzeelijn: die kwam er uiteindelijk nooit.
- RTV Noord: “Geld dat gereserveerd was voor Lelylijn gaat naar aanpak ‘flessenhals’ Meppel en station Ede-Wageningen”. Redactiefoto.