Hoe de felle lobby van Uber & Co probeerde de Platformwerkrichtlijn te schrijven en hoe dat mislukte –1
De Platformwerkrichtlijn nam afgelopen woensdag 24 april met gemak de laatste hindernis, toen het Europees Parlement (EP) de compromistekst een grote meerderheid gaf. Maar liefst 87% van de EP-leden die stemden, steunde de richtlijn, waardoor de weg werd vrijgemaakt voor de verordening om EU-wetgeving te worden, met een termijn van twee jaar om in alle 27 lidstaten in nationaal recht te worden omgezet. Het volledige verslag van het Gig Economy Project over de stemming in het Europees Parlement is hier te lezen (Engels): https://braveneweurope.com/big-majority-in-european-parliament-for-platform-work-directive-agreement
Ben Wray, coördinator van The Gig-Economy Project schreef vandaag: “Het was geen gemakkelijke weg om op dit punt te komen, en als je nog steeds twijfelt over waar de voorstanders van de rechten van platformwerkers mee te maken hadden: onthullingen die deze week door Euractiv zijn gepubliceerd, bieden inzicht in het felle lobbywerk van de platforms over deze regelgeving.”
Het verhaal van Euractiv draait om de bevindingen van het Corporate Europe Observatory (CEO), een onderzoeksgroep die zich richt op het blootleggen van de kwaadaardige gevolgen van lobbyen door bedrijven. Via Freedom of Information-verzoeken (FOI’s) heeft het CEO de omvang van het lobbywerk van het Estse multimodale platform Bolt bij zijn eigen regering over de Platformwerkrichtlijn blootgelegd. Zeggen dat het uitgebreid was, zou een enorm understatement zijn.
Het meest brutale voorbeeld van Bolts lobbywerk was een e-mail die op 26 oktober vorig jaar werd verzonden door de hoofdlobbyist van het bedrijf voor West- en Zuid-Europa, Aurélien Pozzana, net op het moment dat het Spaanse voorzitterschap van de Raad van de EU probeerde lidstaten naar een positie te trekken die dichter bij die van het Europees Parlement lag. Pozzana vroeg of de Estse regering een brief bij de e-mail zou kunnen ondertekenen en “andere ‘geallieerde’ lidstaten zou kunnen aanmoedigen dat ook te doen, om het Spaanse voorzitterschap te vragen zich te houden aan de overeenkomst die in juni binnen de Raad is aangenomen”. De bijgevoegde brief is opgesteld alsof deze door de Estse regering was geschreven: “Wij, de ministers van Arbeid van +++ [sic] EU-lidstaten, schrijven om bedenkingen te uiten over de richting van de onderhandelingen over het voorstel voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden bij platformwerk”, aldus de conceptbrief. Onderaan de conceptbrief stond een lijst met landen waarvan Bolt dacht dat de Estse regering het met de brief zou kunnen eens zijn, waaronder Oostenrijk, Zweden, Griekenland en Frankrijk.
De kers op de taart is dat deze brief is gestuurd naar Sandra Särav, plaatsvervangend secretaris-generaal voor economie en innovatie bij het Estse ministerie van Economie en Communicatie. Särav was voorheen een werknemer van Bolt en kreeg in april vorig jaar een berisping nadat ze haar financiële belangen niet had aangegeven dat ze aandelenopties in het bedrijf bezat. Ze bezit nog steeds de aandelenopties. Särav wordt sinds de Euractiv-onthullingen geïnterviewd door Estse media en kreeg de vraag waarom ze de correspondentie met Bolt destijds niet registreerde, zoals ze zou moeten doen. Ze zei dat het een menselijke fout was. “Ik of een van mijn collega’s had deze brief ter registratie moeten sturen, maar dat hebben we niet gedaan”, zei ze. “We hebben het zeker niet gedaan uit de wens om de brief te verbergen.”
Wat nog erger is, is dat de onderzoeksgroep CEO geen volledig antwoord heeft gekregen op zijn Freedom of Information–verzoeken van de Estse regering, met omissies waaronder het niet verstrekken van een volledige lijst van bijeenkomsten tussen overheidsfunctionarissen en platforms over de richtlijn. Het is waarschijnlijk dat er nog meer moet worden onthuld dat verborgen wordt gehouden.
- Hoe vooral Bolt probeerde de Platformwerkrichtlijn te schrijven en hoe dat mislukte. Foto Gig-Economy Project.
Ton van Dalfsen
april 29, 2024 @ 9:17 am
UBER !
De moderne slavernij. Uitbuiting is ook slavernij.