Enorme klachtenregen na uitval van bussen, verbeteringen zijn nu al zichtbaar
Inwoners van Gelderland, Overijssel en Flevoland klaagden de afgelopen maanden massaal over rituitval en vertragingen van bussen. Dagblad De Stentor rapporteerde en wekelijks, soms dagelijks, over. Vervoerder EBS kreeg meer dan 1000 klachten binnen. Mede vanwege deze kritiek zijn de nodige maatregelen genomen, stelt de krant.
Helemaal verrassend is de klachtenregen niet. EBS is sinds eind vorig jaar verantwoordelijk voor het busvervoer in grote delen van deze drie provincies. Direct ontstonden de problemen. Bussen kwamen te laat, of vielen massaal uit. Zelfs chauffeurs klaagden. De dienstregeling liep zo slecht dat deze drie provincies met boetes dreigden.
Gemiddeld viel in het eerste kwartaal van 2024 zes procent van de ritten uit in West-Overijssel, blijkt uit een nieuwe brief van het provinciebestuur. Vanwege de ‘onbetrouwbare uitvoering’ heeft Overijssel EBS gevraagd ‘coulanter’ om te gaan met compensatie- en teruggaveverzoeken van reizigers.
In Flevoland waren de problemen nog groter. Hier viel tussen januari en maart twaalf tot veertien procent van de ritten uit, bleek eerder. Volgens EBS is een tekort aan chauffeurs de grootste oorzaak van dit probleem. Maar die zijn in deze krappe arbeidsmarkt niet zomaar geworven. Daarom is tijdelijk gekozen voor een andere maatregel.
Sinds afgelopen 14 april werkt EBS met een versoberde dienstregeling. Het aantal ritten is tot december met ruim acht procent afgeschaald. Die constructie lijkt goed te werken, vertelde het busbedrijf aan de Stentor. Vrijwel alle bussen kunnen nu rijden.
Het Overijssel provinciebestuur gaat ervanuit dat de dienstregeling in het ‘tweede kwartaal betrouwbaarder is’. Ondertussen heeft EBS met de drie provincies afgesproken dat de volledige dienstregeling weer vanaf 15 december geldt. Als het busbedrijf die deadline niet haalt, volgt alsnog een boete.
EBS heeft 110 nieuwe chauffeurs nodig om volledig op alle buslijnen te kunnen rijden. Die mensen worden op dit moment opgeleid of geworven, vertelde algemeen directeur Wilko Mol twee weken geleden aan de Gelderse Statenleden.
- Enorme klachtenregen na uitval van EBS-bussen, verbeteringen zijn nu al zichtbaar. Foto RRReis.