Miljoenenboete NS en ProRail vooral vanwege vertragingen op hogesnelheidslijn
ProRail en de NS krijgen boetes van de overheid omdat hun prestaties in het afgelopen jaar ondermaats waren. De belangrijkste reden voor de boetes is dat de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Breda veel te vaak vertraging had.
De NS krijgt van het demissionaire kabinet 500.000 euro boete. ProRail moet 2,75 miljoen euro betalen.
De snelle treinen tussen Amsterdam en Breda zouden minimaal 82,1 procent van de keren op tijd moeten komen of minder dan vijf minuten te laat mogen zijn. Maar dat is niet gelukt. De reizigerspunctualiteit lag in 2023 op 73,6 procent, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.
Bij ProRail komt ook een deel van de boete (125.000 euro) voor tegenvallende prestaties in het goederenvervoer. De vervoerders gaven de beheerder van het spoornet een te laag oordeel over de prestaties. Heijnen stelt dat er wel verzachtende omstandigheden zijn. De vertragingen komen deels door constructiefouten bij de bouw van de hogesnelheidslijn. Toch kiest de staatssecretaris ervoor de boetes op te leggen. “Ik verwacht van ProRail en NS een betere dienstverlening op de punten waar ze wel invloed op hebben.”
Toen de staatssecretaris vorig jaar maximale boetes oplegde aan NS en ProRail vanwege ondermaatse prestaties, inde zij die niet. De twee organisaties, die allebei volledig in handen zijn van de Staat, mochten het geld toen zelf in verbetering van de dienstverlening steken. Dat leverde in samenwerking met de reizigersorganisaties een project op om de contacten tussen treinreizigers te verbeteren.
Maar ditmaal int het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de boetes voor NS en ProRail wel. Maar het gaat samen met consumentenorganisaties kijken hoe het geld weer kan worden gebruikt voor treinreizigers. “Het is niet de bedoeling van die boetes dat door betaling ervan de dienstverlening achteruitgaat”, zegt een woordvoerder van de staatssecretaris. “Daarom willen we dat geld weer ten goede laten komen aan de treinreizigers.”
De NS noemt de boetes in een reactie “niet leuk, natuurlijk”. Volgens een woordvoerder werken mensen op de hogesnelheidslijn hard om reizigers zo goed mogelijk te bedienen. “De reiziger mag meer verwachten dan we hebben geleverd.” Behalve de constructiefouten op het spoor wijt de woordvoerder de vertragingen ook aan de treinen. Nieuwe treinen worden minder snel geleverd dan verwacht, waardoor uitval van andere treinen een grotere impact heeft. “De inzet van de nieuwe treinen kent kinderziektes.” De NS hoopt dat de prestaties dit jaar beter zijn, maar kan niets garanderen.
- NS: “De reiziger mag meer verwachten dan we hebben geleverd”. Nieuwe treinen – zoals de ICNG – worden minder snel geleverd, waardoor uitval van andere treinen een grotere impact heeft. Foto Geert Van Lierde.