Geen busverbinding meer met lijn 19 tussen Breda via Antwerpen naar Hulst; Chauffeur moest zelf boete van 990 euro pinnen
Na 71 jaar valt het doek voor buslijn 19 van Hulst via Antwerpen naar Breda. De nieuwe bestemming van de bus is met ingang van begin juli Roosendaal. De nieuwe route wordt gereden via de Liefkenshoektunnel en niet langer via Antwerpen-Centrum. De reis duurt straks ongeveer een uur. Op vrijdag komen er vijf retourritten tussen Hulst en Roosendaal, op zaterdag drie en van zondag tot en met donderdag vier.
De huidige route Hulst-Breda wordt vooral gebruikt door Zeeuws-Vlaamse studenten die in Breda de trein nemen naar elders. Ook veel dagjesmensen bezoeken vanuit Zeeuws-Vlaanderen Breda en Antwerpen met lijn 19. Voor Zeeuwen is de lijn belangrijk, want de route van Hulst via Westerscheldetunnel en Goes is ‘om’ en duurt veel langer.
De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) maakte in maart zijn nieuwe plan voor het openbaar vervoer bekend. De ‘Bredabus’ staat al langer ter discussie. De verbinding is duur en de voertuigen zijn vaak slecht bezet. “De route naar Roosendaal is sneller, betrouwbaarder, levert minder vertraging op en kent voordelen voor de reizigers richting de Randstad”, zegt woordvoerder Olivier Hanemaaijer van de provincie Zeeland.
Nadat in oktober 2023 bleek dat geen enkel ov-bedrijf inschreef voor de Zeeuwse concessie die met ingang van 2025 moest ingaan, werd het plan aangepast. Er gaat worden gewerkt via een robuuster streekbussen-netwerk. Die zijn er straks voor de grote afstanden. Ze rijden over een beperkt aantal lijnen met een beperkt aantal haltes. De huidige ‘Bredabus’ heeft, inclusief de stop in Antwerpen, tien haltes. Eerder werd gedacht om buslijn 19 slechts tot aan Antwerpen te laten rijden, maar dat werd als onuitvoerbaar ontvangen. In afwachting van een geslaagde aanbesteding besloten de provincie Zeeland en Connexxion het bestaande contract te verlengen tot en met 2026. Wel worden al aanpassingen aan de bestaande verbindingen doorgevoerd, waarbij het verleggen van het eindpunt van lijn 19 van Breda naar Roosendaal er een is.
Hanemaaijer in BN/De Stem: “De huidige verbinding met Breda via Antwerpen is niet robuust. Er zijn vaak vertragingen en met de geplande werken in Antwerpen verbetert dat de komende jaren niet. Tussen Breda en Antwerpen is bovendien ook een treinverbinding beschikbaar.” Door de jaren heen is lijn 19 geëxploiteerd door BBA, De Lijn, Veolia Transport en Connexxion. Zeeland ijvert daarnaast al langere tijd voor het doortrekken van de treinverbinding van Vlissingen naar Breda. Nu stopt deze nog in Roosendaal, waar moet worden overgestapt om verder te reizen.
Onlangs was er een extra complicatie met de verbinding Hulst-Antwerpen-Breda. “Sinds januari hebben wij een vergunning nodig om onze bussen te laten stoppen in Antwerpen”, vertelt Connexxion-woordvoerster Daphne Duller-de Wachter BN/De Stem. “In afwachting van goedkeuring van onze aanvraag is er een omleiding. Eenmaal stopte de chauffeur toch bij halte Halewijn in Antwerpen. Daarvoor kregen wij een boete van 990 euro van de Verkeerspolitie Antwerpen.” In februari bleek de noodzakelijke vergunning voor internationaal busvervoer nog steeds niet in bezit van Connexxion. Dirk Delechambre, woordvoerder van de gemeente Antwerpen: “In december 2023 is een Connexxion-bus gewaarschuwd tijdens een controle op Linkeroever. Bij een nieuwe controle in februari bleek de noodzakelijke vergunning voor internationaal busvervoer nog steeds niet in hun bezit. Daarop heeft de chauffeur de boete ter plekke voldaan.” Hij pinde het bedrag van 990 euro.
Buslijn 19 rijdt sinds 1994 van Hulst in Zeeuws-Vlaanderen naar Breda via Antwerpen. Voor die tijd was het verboden te stoppen op Belgisch grondgebied. Na de oprichting in 1953 reden zelfs douaniers mee om toe te zien dat mensen niet uitstapten. Van 1994 tot 2002 deed de bus, die vooral wordt en werd gebruikt door Zeeuws-Vlaamse studenten en dagjesmensen, meerdere haltes in het centrum aan. De laatste twintig jaar wordt alleen nog halt gehouden bij Antwerpen-Halewijn. Vanaf daar kunnen tram en bus naar het centrum worden genomen.
Overigens heeft de vergunningskwestie ook tot gevolg dat de directe busverbinding vanuit Hulst naar Antwerpen is weggevallen. Zeeuws-Vlamingen moeten met de bus naar Nieuw-Namen, op de grens, en daar overstappen op een bus van De Lijn.
- Geen busverbinding meer met lijn 19 tussen Breda via Antwerpen naar Hulst; Chauffeur moest zelf boete van 990 euro pinnen. Foto CDA.