EV-tarieven alleen zullen de belofte van de EU Green Deal niet waarmaken
Op elektrische voertuigen gemaakt in China zullen EU-importtarieven van maximaal 38,1% van toepassing zijn, zo maakte de Europese Commissie vandaag bekend. De groene adviesgroep Transport & Environment (T&E) verwelkomde de aankondiging, maar zei dat een breder industriebeleid, dat de EU-deadline van 2035 voor de verkoop van vervuilende auto’s omvat, nodig is om de EV-toeleveringsketen in de EU op te bouwen en tegelijkertijd betaalbare, Made-in-Europe elektrische auto’s te leveren.
Julia Poliscanova, senior directeur voor toeleveringsketens voor voertuigen en e-mobiliteit bij T&E, zei: “De EU Green Deal kwam met de belofte van groei en banen, en dat is niet mogelijk als onze elektrische voertuigen allemaal worden geïmporteerd. De tarieven zijn welkom, maar Europa heeft behoefte aan een sterke Industriebeleid om de elektrificatie te versnellen en de productie te lokaliseren. Alleen al het invoeren van tarieven en het schrappen van de deadline van 2035 voor vervuilende auto’s zou de transitie vertragen en zichzelf tenietdoen.”
Het handhaven van de CO2-doelstellingen van de EU voor autofabrikanten, inclusief het doel voor 2035 om auto’s zero-emissie te maken, is essentieel om het juiste signaal naar autofabrikanten te sturen, aldus T&E. Een EU-industriebeleid moet ook sterke duurzaamheidscriteria vaststellen die lokale schone productie kunnen belonen. Er is een EU-investeringsplan nodig om de productie van elektrische voertuigen en batterijen op een effectievere manier te ondersteunen dan de huidige lappendeken van nationale staatssteun.
Eén op de vier elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zou uit China kunnen worden geïmporteerd, blijkt uit de in maart gepubliceerde T&E-analyse. De EU zal driekwart van de inkomsten uit tarieven behouden, en T&E zegt dat dit geld moet worden toegewezen aan het opschalen van de toeleveringsketen voor batterijen via het EU Innovatiefonds.
- EV-tarieven alleen zullen de belofte van de EU Green Deal niet waarmaken. Foto T&E.