Provincie Noord-Holland: “Meer investeren in verkeersveiligheid en minder overlast rond wegen”
De provincie Noord-Holland past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Ook is het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland. Daarom investeert de provincie in 13 extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur.
De provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. We hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen bij de keuze om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.’
In totaal kwamen er 26 wegen en fietspaden uit de monitor waar de provincie ziet dat er iets moet gebeuren, omdat er één of meerdere problemen zijn. Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Op 13 van deze trajecten zijn we al aan de slag of gaan we dat binnenkort. De overige 13 trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Aan de andere kant zitten er ook trajecten bij waar de problemen complexer zijn en er meer onderzoek nodig is om tot goede oplossingen te komen. Het gaat dan vooral om trajecten die te maken hebben met de gezonde leefomgeving of woningbouw.’
Voordat er een schop in de grond kan, zijn er verschillende onderzoeken nodig en moet een plan technisch worden uitgewerkt. Alle projecten van de komende 8 jaar, van onderzoek tot uitvoering, staan in het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI). De dertien nieuwe projecten worden opgenomen in het nieuwe meerjarenprogramma voor 2025.
- De 13 nieuwe projecten zijn onder te verdelen in zes categorieën: fietsprojecten, smalle wegen, duinrandwegen, gezonde leefomgeving, doorstroming ov en bereikbaarheid verstedelijking. Illustratie Provincie Noord-Holland.