Chaos na marktliberalisering: Finland scherpt taxiregels weer aan
Nadat de Finse regering in 2018 de taximarkt liberaliseerde, ontstonden maffia-achtige structuren die duiden op het ontstaan van misdadige clans en en ‘beschermingsfraude’. Nu moeten de regels opnieuw worden aangescherpt, vindt de Finse regering. Finland heeft zijn taxisector in 2018 geliberaliseerd, wat heeft geleid tot een aanzienlijke versoepeling van de regelgeving in de sector. De hindernissen voor het exploiteren van taxi’s zijn aanzienlijk lager geworden. Chauffeurs hoeven niet langer deel te nemen aan een verplichte opleiding, maar hoeven alleen een rijexamen af te leggen om in aanmerking te komen.
Toen de Finse regering in 2018 de markt voor het personenvervoer liberaliseerde, bestond er vertrouwen dat de markt de taxisector zou reguleren. Dat op zich is – zoals bij zovele dereguleringsprojecten is bewezen – op zich al een waandenkbeeld. Bij elke deregulering in de taxisector waar ook ter wereld was op de een of andere wijze bijsturing en correctie door overheden noodzakelijk. Nu heerst er in Finland ontgoocheling omdat (vanzelfsprekend) het tegenovergestelde van het beoogde doel is gebeurd, zoals Nordic Info en het Duitse taxivakblad Taxi Times melden. De omstandigheden in de Finse taxisector zijn deels Wild West-achtig. Sommige taxibedrijven hebben hun criminele energie gebruikt om stadsgebieden te verdelen en andere taxichauffeurs bij de standplaatsen te bedreigen.
“Yleisradio”, de Finse publieke omroep, die in lokaal taalgebruik simpelweg “Yle” heet, berichtte hierover eind vorig jaar in een gedetailleerd, wetenschappelijk onderzocht rapport. De kernboodschap: taxichauffeurs klagen dat “taxistandplaatsen territoriaal en gewelddadig zijn geworden.” Taxichauffeurs uit de hoofdstedelijke regio Helsinki vertelden Yle dat sommige operators hun eigen wachtrijsystemen hebben opgezet bij belangrijke standplaatsen in de stad, waardoor andere chauffeurs worden bedreigd. Het rapport gaf gedetailleerde voorbeelden van bedreigingen en geweld en bevatte verklaringen van de getroffenen, waarbij een aantal problemen aan het licht kwamen die duiden op een verlies van controle door de autoriteiten over maffiamethoden en tekenen van georganiseerde misdaad.
Dit jaar concentreerden de autoriteiten zich op de taxibranche, maar in eerste instantie op overtredingen van de regelgeving. Tijdens onaangekondigde inspecties in Helsinki medio april zijn in totaal 79 taxi’s gecontroleerd en zijn in 30 gevallen gebreken en overtredingen geconstateerd. De politie heeft 21 bestuurders beboet, terwijl nog eens 20 verkeersboetes tot 200 euro moesten betalen. De controles werden uitgevoerd in samenwerking tussen de politie van Helsinki, de Finse transport- en communicatieautoriteit Traficom, de belastingdienst en de regionale staatsadministratie voor Zuid-Finland.
De resultaten waren vergelijkbaar met die van een soortgelijke controleoperatie bijna een jaar eerder. Alle voertuigen verkeerden in goede staat en alle chauffeurs beschikten over een geldig rijbewijs. Het enige probleem was het niet naleven van de verplichting om contact- en prijsinformatie duidelijk weer te geven en logboeken bij te houden. Eén op de vier taxichauffeurs heeft deze zorgplicht niet nageleefd.
Belastingambtenaren zeiden echter dat er nog steeds verschijnselen van de “schaduweconomie” bestaan in de taxisector. “Er zijn veel kleine spelers in de sector gekomen. Er werd sprake van incompetentie, evenals onverschilligheid ten aanzien van verplichtingen en de vervulling ervan. Gebrek aan omzet en zwartwerk zijn de meest voorkomende tekenen van de schaduweconomie in de sector”, zegt Tarja Valsi, adjunct-directeur van de belastingdienst. Valsi drong er bij taxiklanten op aan om aandacht te besteden aan de bonnen en de informatie die daarop vermeld staat. Als ze geen ontvangstbewijs ontvangen, zelfs niet wanneer daarom wordt gevraagd, is dat meestal een veelbetekenend teken van transacties op de grijze markt, zei ze.
Nu wil de Finse regering de taxisector ongeveer zes jaar na de liberalisering opnieuw reguleren. De regelgeving moet worden aangescherpt, zo meldt Yle. Voorgestelde wijzigingen zijn onder meer strengere antecedentenonderzoeken van aanvragers van een taxivergunning, aanvullende opleidingseisen en duidelijkere prijzen. De veranderingen worden uiteengezet in een memorandum van het ministerie van Transport en Communicatie om de sector te verbeteren. Dit najaar zullen ambtenaren een wetsvoorstel opstellen dat de regering komend voorjaar aan het parlement wil voorleggen.
Finland heeft zijn taxisector in 2018 geliberaliseerd, wat heeft geleid tot een aanzienlijke versoepeling van de regelgeving in de sector. De hindernissen voor het exploiteren van taxi’s zijn aanzienlijk lager geworden. Chauffeurs hoeven niet langer deel te nemen aan een verplichte opleiding, maar hoeven alleen een rijexamen af te leggen om in aanmerking te komen. ar
- Chaos na marktliberalisering: Finland scherpt taxiregels weer aan. Redactiefoto.