Kwart Europeanen voelt zich onveilig in het verkeer: 46% van Brusselaren raden wonen in de stad af vanwege verkeersonveiligheid
De helft van de Amsterdammers voelt zich onveilig in het verkeer. Maar zeven op de tien Europeanen voelt zich juist veilig in het verkeer, zo blijkt uit de jaarlijkse Urban Road Safety Index van Cyclomedia, internationale marktleider in mobile-mappingsystemen.
Toch zijn er grote verschillen tussen de Europese steden. In Athene voelt slechts 32% zich veilig, wat de laagste score is. Ook Rome (40%) en Milaan (46%) scoren laag op verkeersveiligheid. Wat betreft verkeersveiligheid, raden de meeste inwoners deze steden dus af om te wonen. In Brussel raadt bijna de helft (46%) de stad af vanwege de verkeersveiligheid. Opvallend is dat zeven op de tien Brusselaars die hun gsm gebruiken achter het stuur, dit ook niet handsfree doen.
Een ruime meerderheid van de Europeanen (73%) voelt zich veilig in het verkeer. Mannen (76%) voelen zich opvallend vaker veilig dan vrouwen (70%). Dat blijkt uit de Urban Road Safety Index van Cyclomedia, uitgevoerd in 2024 onder 11.982 respondenten in 39 Europese steden. België presteert gemiddeld: 71% van de inwoners van Namen voelt zich veilig, in Brussel is dat 66% en in Antwerpen 65%. Ondanks de hoge cijfers zegt slechts 65% van de respondenten dat ze hun stad aanbevelen op het gebied van verkeersveiligheid. Bijna de helft van de Antwerpenaren (47%) en Brusselaars (46%) raadt hun eigen stad af.
Maar welke steden zijn de beste van de klas? In Tallinn voelt bijna negen op de tien inwoners (88%) zich veilig. Zaragoza (86%) en Helsinki (86%) volgen op de voet. Athene (32%), Rome (40%) en Milaan (46%) scoren daarentegen het laagst.
Meer dan de helft van de Europeanen (51%) vindt dat de wegen in hun stad gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken. Niet geheel verrassend staan Rome (82%), Athene (81%) en Milaan (67%) opnieuw bovenaan de lijst van steden met de slechtste wegen volgens hun inwoners. Ook in België, bekend om zijn hobbelige wegen, vindt de meerderheid dat de kwaliteit beter kan. Ongeveer zes op de tien inwoners in Namen (64%) en Brussel (63%) vinden de wegen gevaarlijk. In Antwerpen denkt de helft van de inwoners hetzelfde.
Zo’n 44% van de Europeanen vindt dat de autoriteiten te weinig doen. Volgens hen kunnen verbeteringen komen door betere scheidingen tussen verschillende type wegen (55%), verbeterde fietspaden (34%) en duidelijkere kruispunten (32%). Antwerpenaren pleiten voor dezelfde top drie, Brusselaars voegen betere wegmarkeringen toe aan hun lijst. Zelfs in fietsstad Amsterdam vindt de helft (51%) van de inwoners dat de fietspaden beter moeten kunnen.
Daarnaast vindt zes op de tien Europeanen (62%) het een goed idee om de maximumsnelheid in binnensteden met 30 kilometer per uur te verlagen. In Brussel en Antwerpen denkt echter vier op de tien (39%) dat dit niet nodig is. Tot slot pleit 83% van de Europeanen voor nultolerantie om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het volledige rapport is hier te vinden.
- Kwart Europeanen voelt zich onveilig in het verkeer: 46% van Brusselaren raden wonen in de stad af vanwege verkeersonveiligheid. Foto Cyclomedia.