Chinees partnerbedrijf Gotion steekt e-busbouwer Ebusco helpende hand toe en wil vordering op Ebusco omzetten in aandelenkapitaal
E-busfabrikant Ebusco krijgt voor zijn reddingsplan steun van zijn Chinese batterijen-leverancier Gotion. Dat bedrijf wil een vordering op de Deurnese bussen-fabrikant omzetten in aandelenkapitaal. Ebusco meldt dat vrijdag in een voortgangsbericht over de extra aandelenuitgifte van 36 miljoen euro die het noodlijdende bedrijf van nieuw kapitaal moet voorzien. Ebusco kreeg vrijdag met een koersval op de Amsterdamse beurs te maken, nadat het de samenwerkingsovereenkomst met Gotion aankondigde. Het aandeel sloot vrijdag 12% in de min op €3,39.
Een aantal grotere aandeelhouders wil meedoen aan de aandelenuitgifte. Oprichter en voormalig topman Peter Bijvelds, ING en Van der Valk Investments zijn bereid om opnieuw te investeren. Ook de Amerikaanse financieringsmaatschappij Heights Capital wil participeren. Ebusco zegt voor 12,5 miljoen euro of wel 35 procent van de benodigde 36 miljoen steun te hebben verworven. Andere aandeelhouders kunnen komende week inschrijven op de aandelenuitgifte.
Ebusco geeft investeerders een korting van 48% op de slotkoers van €3,85 op donderdag. Daarnaast krijgen zittende aandeelhouders het recht om er drie stukken bij te kopen voor ieder aandeel dat zij bezitten. In totaal zegt Ebusco voor 35% aan toezeggingen aan de claimemissie binnen te hebben. Gotion komt daar dus mogelijk bij, gezien het bedrijf recht krijgt op de overtollige aandelen waarop geen aanspraak wordt gemaakt door bestaande aandeelhouders.
De bussenfabrikant zit diep in de financiële problemen, schetst het Eindhovens Dagblad. Van de opbrengst van de aandelenemissie heeft het bijna 30 miljoen euro op korte termijn nodig. Het moet bank- en belastingschulden terugbetalen, een aantal schuldeisers voldoen en onder meer salarissen voor het personeel en huur van gebouwen betalen. Zo’n 7 miljoen euro aan korte termijnschulden moet onmiddellijk na de aandelenuitgifte worden terugbetaald om de bussenproductie weer volledig te kunnen hervatten. Vanwege geldgebrek moest de productie eerder worden stilgelegd. In het prospectus meldt Ebusco dat het ook na een succesvolle emissie nog een werkkapitaaltekort heeft van €25,5 mln. “De situatie is dus echt heel penibel”, zegt hoofdeconoom Jasper Jansen van de Vereniging voor Effectenbezitters in het FD. “De vraag of €36 mln genoeg is om Ebusco te redden blijft dus staan.”
Ebusco zegt verder te onderhandelen met meerdere partijen over de verkoop van 61 bussen die door andere klanten zijn geannuleerd. Dat gaat om voertuigen die al in een vergevorderd stadium van productie zijn. In het eerste kwartaal van 2025 zou de verkoop van 46 van deze bussen ruim 22 miljoen euro moeten opleveren.
Het Deurnese bedrijf spreekt van een ‘strategische samenwerking’ die met Gotion wordt aangegaan. De batterijleverancier heeft een beursnotering in China. Volkswagen verwierf in 2021 een aandelenbelang van ruim 26 procent in het bedrijf, dat ook een vestiging in Duitsland heeft. Gotion gaat Ebusco ondersteunen bij de introductie van zijn lichtgewicht bussen in markten in Azië. Die zouden dan worden geproduceerd door externe busproducenten, waarmee Ebusco een overeenkomst sluit om tegen betaling de technologie te mogen gebruiken.
De samenwerking is ook gericht op de verdere ontwikkeling van de bussen met een batterij die voor een groter bereik zorgt. Gotion gaat daarnaast meewerken aan de expansie van Ebusco’s batterijsystemen voor de scheepvaart. Over de hoogte van het aandelenbelang dat Gotion in Ebusco kan verwerven, is nog geen duidelijkheid. Ebusco geeft geen informatie over de schuld die het heeft bij zijn batterijleverancier.
Oprichter Bijvelds wil voor 5 miljoen euro extra investeren in het aandelenkapitaal van Ebusco. Daarvan heeft 3,5 miljoen euro betrekking op een lening die die hij in augustus 2024 aan het bedrijf heeft verstrekt. Dat bedrag wordt omgezet in aandelen. Andere aandeelhouders ING (1 miljoen euro) en Van der Valk Investments (0,5 miljoen euro) zetten eveneens een lening om in aandelen. De Amerikaanse financieringsmaatschappij Heights Capital wil voor 6 miljoen euro in het aandelenkapitaal participeren. Heights verstrekte eerder een obligatielening aan Ebusco van 36,8 miljoen euro.
- Chinees partnerbedrijf Gotion steekt e-busbouwer Ebusco helpende hand toe en wil vordering op Ebusco omzetten in aandelenkapitaal. Foto Ebusco.