Zeeuwse Gedeputeerde Harry van der Maas boos op afhaker Connexxion
Gedeputeerde Harry van der Maas is, aldus Omroep Zeeland, boos op OV-bedrijf Connexxion. Volgens Van der Maas heeft de vervoerder in een brief aan het personeel onjuiste beweringen gedaan over de onderhandelingen met de provincie. En dat is de gedeputeerde in het verkeerde keelgat geschoten.
Connexxion verzorgt al jaren het busvervoer in Zeeland, maar houdt daar eind 2026 mee op. In een brief aan haar personeel geeft ze uitleg over die beëindiging.
In de brief schrijft Connexxion dat ze afziet van een nieuwe overeenkomst, omdat ze het nieuwe vervoersplan van de provincie niet ziet zitten. Gedeputeerde Harry van der Maas is daar boos over. Hij heeft zelf het plan ontworpen, en volgens hem was Connexxion er altijd juist heel positief over: “Ze vonden het juist een verbetering voor de bereikbaarheid in Zeeland!” De vervoerder had wel problemen met de eis dat ze binnen een paar jaar met emissieloze bussen moest rijden. Ook wilde Connexxion meer geld van de provincie, om het busvervoer in Zeeland voort te zetten, stelt Van der Maas. “Niet netjes”, vindt hij.
Van der Maas vindt het ook vreemd dat Connexxion kritiek heeft op het nieuwe vervoerssysteem, omdat ze helemaal niks te maken zou hebben met het aanvullende vervoer. “Connexxion is gevraagd om op de vaste lijnen te gaan rijden. Voor het flexibele deel is Connexxion helemaal niet gevraagd.”
In het nieuwe vervoersplan worden grote bussen op routes met weinig passagiers vervangen door kleinere busjes of een flextaxi. Die brengen passagiers naar centrale ‘hubs’, waar ze dan weer op een buslijn, trein of fietsvoetveer kunnen stappen. Op die manier moeten dorpen bereikbaar blijven met het openbaar vervoer.
Van der Maas steekt zijn ongenoegen over de brief niet onder stoelen of banken. “Daar zit de irritatie. Schrijf nou niet iets aan je personeel, wat je nooit tegen ons hebt gezegd”, stelt Van der Maas. “Sterker nog, als je eigenlijk tegen ons zegt dat je vindt dat we een goed nieuw systeem hebben bedacht, schrijf dan niet aan je personeel: het is géén goed systeem.”
De SGP-gedeputeerde beseft dat het geen reclame is voor de provincie, nu een bekende vervoerder als Connexxion het nieuwe vervoersplan zo openlijk afkraakt. “De jongeren die naar school of naar hun stage moeten, of een oudere die naar het ziekenhuis moet, daar doen we het voor. Dan is het jammer als dit soort beelden geuit worden.” Met het nieuwe plan worden dorpen juist beter bereikbaar, stelt Van der Maas, omdat het flexibele vervoer juist vaker beschikbaar is dan de enkele grote bus die nu naar kleinere plaatsen rijdt.
Van der Maas wil zijn ongenoegen over de personeelsbrief van Connexxion binnenkort op tafel leggen tijdens een gesprek met de directie van het bedrijf. “Ik heb dan twee vragen; waarom hebben jullie niet ingeschreven voor een nieuwe periode, en waarom hebben jullie die brief aan het personeel geschreven?” De afspraak voor zo’n gesprek is inmiddels al gemaakt.
De provincie moest de inschrijftermijn voor een nieuw vervoerscontract verschillende keren verlengen, omdat geen enkele busmaatschappij wilde inschrijven voor Zeeland. Terwijl Connexxion in december definitief afhaakte, schreven twee andere vervoerders zich wel in: vervoersmaatschappij Arriva en het internationale vervoersbedrijf EBS uit Israel. In de loop van dit jaar moet de provincie Zeeland een keuze maken tussen deze twee.
- Zeeuwse Gedeputeerde Harry van der Maas boos op afhaker Connexxion. Foto Provincie Zeeland.