Eerste nachttrein van European Sleeper tussen Brussel-Zuid en Venetië strandt in Innsbruck
De eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië, die woensdag 5 februari met 40 minuten vertraging (ingelopen in Nederland) vertrok van Brussel-Zuid, eindigde op 6 februari in Innsbruck. De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Breda en Eindhoven naar Venetië haalde de eindbestemming niet en strandde in Innsbruck. Door nog onduidelijke redenen kreeg de trein geen toestemming om Italië binnen te rijden. De komende periode staan er nog drie ritten naar Venetië gepland, en vooralsnog is het de bedoeling dat deze wel de Italiaanse eindbestemming bereiken.
“Gisteravond om negen uur werden we door de Italiaanse operator gebeld dat we Italië niet in konden. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel en zorgde voor grote paniek,” vertelde mede-initiatiefnemer Chris Engelsman van European Sleeper aan Treinreiziger.nl. Het was al eerder duidelijk dat de trein niet door mocht rijden tot Venetië en daarom in Verona zou eindigen. Reizigers waren hierover al geïnformeerd en zouden daar overstappen op de Railjet van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Door het telefoontje van dinsdagavond moesten reizigers nu echter al in Innsbruck overstappen, in plaats van in Verona. De aankomsttijd in Venetië bleef ongewijzigd.
Waarom de trein Italië niet in mocht, is voor Engelsman nog niet duidelijk. “Dat moeten we nog goed uitzoeken. Er is veel contact geweest, maar dat was nu vooral gericht op: wat is er wél mogelijk? Welke oplossing kunnen we onze reizigers bieden?” European Sleeper is in ieder geval blij dat de ÖBB de tickets accepteert, zodat reizigers zonder extra kosten verder kunnen reizen naar Venetië. “Natuurlijk krijgen we daarvoor nog wel een rekening, maar we zijn blij dat ze ons te hulp schieten.”
De reden waarom de trein oorspronkelijk tussen Verona en Venetië al zou uitvallen, is wel bekend. Treinen in Venetië moeten vanwege de drukte kunnen kopmaken, waarvoor een tweede locomotief nodig is. Dit bleek niet haalbaar. De eerste ervaring met de Italiaanse operator Arenaways is dan weliswaar negatief, maar Engelsman heeft er vertrouwen in dat deze toch een betrouwbare partner zal blijken te zijn. “Ze hebben veel ervaring met partijen als wij.”
Ondanks de tegenslagen overheerste optimisme. “In de trein waren mensen vrolijk en genoten ze van de eerste rit. Misschien trekken wij het ons nog wel meer aan dan de reizigers. Maar ook voor de beeldvorming is dit natuurlijk niet goed.” Ongeveer de helft van de reizigers reisde naar Italië, de andere helft naar Oostenrijk. Normaal blijven er in Oostenrijk enkele rijtuigen achter om kosten te besparen. Normaal gesproken bereiken reizigers Venetië pas tegen 17.00 uur. Een klein voordeel is dat de Railjet-treinen comfortabeler zijn dan de relatief oude rijtuigen van European Sleeper.
European Sleeper rijdt momenteel twee treinen: een nachttrein naar Praag en de nieuwe verbinding naar Venetië/Innsbruck. Er waren vier ritten gepland naar Venetië en twee naar Innsbruck, maar inmiddels is duidelijk dat er maximaal drie treinen door zullen rijden naar Italië. De jonge spoorwegmaatschappij kan deze tweede treindienst aanbieden doordat er in de winter meer materieel beschikbaar is. “We huren nu rijtuigen die in de zomer worden ingezet in de Optima Express, de nachttrein tussen Oostenrijk en Turkije.”
- Eerste nachttrein van European Sleeper tussen Brussel-Zuid en Venetië strandt in Innsbruck. Foto Treinreizger.nl.