Uitkomsten CAO-enquete zorgvervoer en taxi van FNV, CNV en KNV: Werknemers willen meer waardering, betere roosters en een hogere beloning
Bijna 5.000 werknemers uit de sector Zorgvervoer en Taxi vulden onlangs de cao-enquête in van FNV, CNV en werkgeversvereniging KNV. De resultaten geven een krachtig signaal: medewerkers willen meer waardering, betere roosters en hogere beloning.
Wie deden er mee? Totaal: bijna 5000 respondenten. Meer dan 80% werkt als chauffeur. 25% werkt in leerlingenvervoer, 25% in Wmo-vervoer en 25% beide. Ruim 20% is lid van een vakbond. 85% is ouder dan 45 jaar, waarvan 12% doorwerkt na de AOW-leeftijd
Contracten en werkdruk. Ruim 67% werkt parttime; een deel zou méér willen werken, maar ervaart obstakels: Gezondheid, hoge werkdruk, zorgtaken. 61% werkt structureel méér uren dan in contract staat. Grote groep krijgt wachttijd, laden/lossen en schoonmaaktijd niet uitbetaald
Roosters en werktijden. Veel gebroken diensten in met name Wmo- en leerlingenvervoer. De wensen hier zijn: Extra toeslag voor gebroken diensten, maximaal aantal per week, duidelijke roosters en meer rustmomenten. 28% weet niet hoe het rooster er 28 dagen vooruit uitziet.
Loon en waardering. Gemiddelde beoordeling van huidige cao: 5,6. De grootste frustraties zijn: Geen toeslagen voor avonden/weekenden, loon niet in verhouding tot verantwoordelijkheid en stress, weinig erkenning voor emotionele belasting
Belangrijkste cao-wensen. Loon (gem. score: 2,2). Roosters & werktijden (4,0). Loondoorbetaling bij ziekte (4,3 ). Toeslagen voor onregelmatig werk (4,3). Beter pauzebeleid (5,1).
Fysieke en mentale belasting. Veel klachten over: tillen van rolstoelen, langdurig zitten, onhandige werkhouding. Stressvolle situaties zonder begeleiding (kinderen met gedragsproblemen, agressie). 15% voelt zich fysiek zwaar belast. 20%+ ervaart mentale belasting als hoog.
Wat wil men terugzien in de nieuwe cao? 100% loondoorbetaling bij ziekte, eerlijke vergoeding wachttijd en pauze, afschaffen 12,5%-regeling, meer doorgroeimogelijkheden, veiligere voertuigen en beter materiaal.
Samen maken we ons hard voor een sterke nieuwe cao.
Bekijk hier het volledige rapport: https://www.fnv.nl/getmedia/99681ff5-897f-4241-a1c2-366e25c8d867/250558-enqeute-arbeidsvoorwaarden-TX-1.pdf
• Bovengrondse taxidropplaats bij Gents Sint-Pietersstation helemaal afgesloten: alleen ondergronds in- en uitstappen