Gaan Vlaamse gemeenten 2.573 bestuurderspassen intrekken? Minister De Ridder wil geen versoepeling regelgeving taalvereisten (B1-) taxibestuurders
Minister De Ridder heeft op 5 juni in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement aangegeven dat zij geen verdere versoepelingen met betrekking tot de regelgeving inzake taalvereisten voor taxibestuurders in Vlaanderen in het vooruitzicht plaatst. Dit meldt de Belgische taxiorganisatie GTL.
Zij verklaarde dit in haar antwoord op een vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang). Er wordt dus geen gevolg gegeven aan het voorstel van oplossing van GTL en het Sociaal Fonds om de nieuwe bestuurderspas uit te reiken aan chauffeurs die nog steeds een A2 taalkennisniveau hebben, mits het verplicht volgen van een taal-praktijkopleiding/kort taalbad over het vocabularium van een taxichauffeur.
GTL wordt met de vinger gewezen omdat onze groepering opgekomen is tegen het ontslag of faillissement in Vlaanderen van 20 % – oftewel 2.573 van de 13.322 taxibestuurders – die het vereiste taalniveau (B1-) niet behaald hebben. Dit zijn de cijfers die in de Commissie geciteerd werden. Maar de realiteit ligt nog een stuk hoger aangezien er eind mei al 18.765 Vlaamse bestuurderspassen uitgereikt en actief waren en 20 à 30% niet zouden beantwoorden aan de taaleis.
De beroepsfederatie GTL) krijgt nu als als enige keuze van de minister om “mee te geven aan de taxichauffeurs dat het niet in orde komt, dat ze in contact is met de administratie en het kabinet en dat het niet verlengd wordt. Dan zullen ze (de 2.573 taxibestuurders) dus Nederlands moeten leren”.
Via de nieuwsbrief maakt de GTL inderdaad melding van de onwrikbare eis van de minister om in te blijven zetten op een onrealistisch hoog taalniveau voor taxichauffeurs in Vlaanderen.
GTL: “Maar we voegen er wel aan toe dat de regering hiermee in de meest diverse sector van Vlaanderen, duizenden hardwerkende mensen hun werk wil afnemen. Waarvan sommigen al 10 jaar in de sector actief waren.”
“Hopelijk vinden deze een alternatief op de arbeidsmarkt. Het beroep van taxichauffeur is (was?) net een ideaal eerste job, als werknemer of als zelfstandige, om zijn weg te vinden op de Vlaamse arbeidsmarkt. En de taxichauffeur is een knelpuntberoep: het is niet eenvoudig om nieuwe chauffeurs te vinden. Dat wordt nu nog moeilijker.”
- Minister De Ridder blijft vasthouden aan een onrealistisch hoog taalniveau voor Vlaamse taxichauffeurs. Redactiefoto.