“De financieringsruzie houdt nooit op”: Bonds- en deelstaatregeringen willen het Deutschlandticket behouden – maar de betaling blijft onduidelijk
In principe wil iedereen het Deutschlandticket behouden. Maar de Conferentie van Verkeersministers kan het niet eens worden over wie de extra kosten moet dragen. De volgende onderhandelingsronde vindt in het najaar plaats, meldt Der Tagesspiegel. Het Duitse abonnement is sinds mei 2023 beschikbaar en biedt de houders ervan toegang tot regionaal en lokaal openbaar vervoer in het hele land. De prijs van het ticket is in januari met negen euro gestegen.
In het debat over het Deutschlandticket hebben de bonds- en deelstaatregeringen tijdens de Conferentie van Verkeersministers (VMK) in Berlijn zich in principe gecommitteerd aan het landelijke, uniforme ticket voor het lokale openbaar vervoer. Hoe de dienst na 2025 gefinancierd zal worden, blijft echter onduidelijk.
De Saarlandse minister van Verkeer, Petra Berg (SPD), noemde het “absoluut duidelijk” dat het Deutschlandticket behouden blijft. “De bonds- en deelstaatregeringen hechten hieraan”, zei ze na de bijeenkomst van de Verkeersministers.
Ook bondsminister van Verkeer, Patrick Schnieder (CDU), maakte tijdens de gezamenlijke vergadering duidelijk dat de bondsregering zich hieraan blijft committeren. Er wordt momenteel gesproken over de interpretatie van het regeerakkoord, waarin is vastgelegd dat de D-ticketprijs van € 58 tot 2028 stabiel moet blijven. Voor de deelstaten betekent dit “uiteraard dat de federale overheid dan de extra kosten moet dragen”, aldus Berg.
De Beierse minister van Financiën Christian Bernreiter (CSU), die de ministersconferentie voorzit, benadrukte eveneens dat de gebruikersfinanciering voorlopig stabiel moet blijven. “Het is nu de taak van de federale minister van Financiën om hiervoor te zorgen.” De deelstaten legden uit dat er voor 2025 nog steeds een financieringstekort is van naar schatting € 500 miljoen. “Nu zullen we zien of de federale overheid in actie komt”, aldus Bernreiter.
In het regeerakkoord legt de nieuwe regering zich ook vast op het Deutschlandticket en sluit ze verdere prijsverhogingen tot 2028 uit. De deelstaten hebben hiervan kennisgenomen, zo staat in een gezamenlijke resolutie van de VMK (Commissie voor Communicatie en Vervoer). De daaruit voortvloeiende extra kosten zouden volgens de tekst echter ook door de federale overheid moeten worden gedragen.
Om dit jaar tot een akkoord te komen, zal er naast de reguliere VMK in het najaar nog een speciale vergadering van de commissie plaatsvinden, zo werd aangekondigd.
De hamvraag blijft hoe de mogelijke extra kosten voor openbaar vervoerbedrijven gecompenseerd moeten worden. Volgens Lydia Hüskens (FDP), minister van Infrastructuur van Saksen-Anhalt, gaat het om een bedrag van ongeveer € 500 miljoen. Er is ook geen overeenstemming bereikt over de toekomstige prijs van het abonnement, die momenteel € 58 per maand bedraagt.
- Wie betaalt het D-Ticket voor het lokale en regionale OV? Bonds- en deelstaatregeringen willen het Deutschlandticket behouden – maar de betaling blijft onduidelijk. Redactiefoto.