FBAA: Chauffeurstekort gehalveerd dankzij flexi-jobs; Busondernemingen zoeken nog wel 530 chauffeurs en 150 mecaniciens
Het chauffeurstekort bij de privé bus- en autocarondernemingen in België is vandaag zo goed als gehalveerd tegenover 2024. Terwijl de bedrijven in 2023 nog 1.500 chauffeurs zochten, daalde dat aantal naar 900 chauffeurs in 2024 en naar 530 dit jaar. Dat blijkt uit een studie van het Instituut voor de AutoCar en de AutoBus (ICB).
“De bedrijfsleiders zijn opgetogen. Deze sterke daling van het chauffeurstekort is op de eerste plaats te danken aan het systeem van de flexi-jobs”, stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van FBAA. Vandaag rijden er 13.450 professionele bus- en autocarchauffeurs bij de 374 privé-bus en autocarondernemingen van het land. Jaarlijks zoeken de busondernemers nieuwe chauffeurs, om de uitstroom op te vangen als gevolg van pensionering, en om te voldoen aan de stijgende vraag naar transport. Zo nam het aantal chauffeurs tussen 2019 en 2024 toe met +6% en het aantal voertuigen met +5%.
Nu is er goed nieuws voor de bus- en autocarondernemingen. Voor het tweede jaar op rij is het chauffeurstekort sterk gedaald, terwijl de vraag naar busvervoer en -toerisme blijft aantrekken. Zo zochten de busbedrijven in 2023 nog 1.500 profielen, ging het in 2024 om 900 chauffeurs en zoeken ze er vandaag nog 530. Het aantal busondernemingen dat chauffeurs zoekt, is bovendien gedaald van 70% naar 60% op één jaar tijd. Dat geeft een enquête van het Instituut voor de AutoCar en de AutoBus (ICB) aan.
Het systeem van de flexi-jobs is essentieel om de stijgende vraag naar chauffeurs op te vangen. Dat systeem werd op 01/01/2024 in de privé-bussector ingevoerd en overtuigde inmiddels duizenden kandidaten om met de bus te rijden. Daarnaast spelen er ook andere elementen mee in het dalende chauffeurstekort: de nauwere samenwerking van de bussector met arbeidsbemiddelingsorganisaties VDAB en Forem, de infosessies voor kandidaat-chauffeurs die de laatste maanden steeds meer ondernemingen en kandidaten aantrekken, en de chauffeursopleiding die verder wordt uitgerold in secundaire scholen, CVO’s en scholen voor sociale promotie.
In België heeft de provincie Antwerpen de hoogste nood aan chauffeurs en mecaniciens (16% van het tekort), gevolgd door Oost-Vlaanderen (14%), Vlaams-Brabant (13%) en Limburg (12%). In de Waalse provincies zijn er minder chauffeurs en mecaniciens nodig dan in Vlaanderen. De provincie Namen sluit de rangen met 3% van het tekort. Deze bevindingen liggen in lijn met de inplanting van de busondernemingen: 2/3 van de bedrijven ligt in Vlaanderen.
In tegenstelling tot de chauffeurs, blijft het tekort aan mecaniciens (monteurs) wel even groot als vorig jaar: de busondernemingen zoeken vandaag nog steeds 150 mecaniciens. Dat blijft een knelpunt. Bovendien volstaat het nu niet langer om mechanica onder de knie te hebben. Door de elektrificatie van de busvloot is kennis over elektrische aandrijving essentieel geworden. Dat bemoeilijkt de zoektocht naar deze profielen.
- FBAA: Chauffeurstekort gehalveerd dankzij flexi-jobs; Busondernemingen zoeken nog wel 530 chauffeurs en 150 monteurs. Foto FBAA.