Deutsche Bahn verhoogt de prijzen niet voor 2026, maar lokale en regionale bus- en treinkaartjes in Duitsland worden op veel plaatsen duurder
De Deutsche Bahn kondigde aan voor 2026 de tarieven niet te zullen verhogen, maar dat geldt niet voor de lokale en regionale bus- en treinkaartjes in Duitsland. Het Deutschlandticket, dat met name bedoeld is voor het lokale en regionale OV, gaat ook in prijs omhoog: van de huidige € 58 naar € 63 voor een maand. Veel OV-klanten kiezen voor dit ticket en stappen af van maandkaarten. Hier kunnen de deelstaten – die het D-ticket loven – het maar niet eens worden over een structurele financieringsaanpak.
Ook snijden lokale en regionale vervoersautoriteiten vanwege geldgebrek in de dienstverlening. Steeds meer vervoersverenigingen bezuinigen echter op hun bus- en treindienstregelingen in plaats van deze uit te breiden vanwege een gebrek aan middelen. De vaak fors gestegen kosten voor personeel, energie en infrastructuur doen de prijzen omhoog schieten.
Zo kondigde de vervoersautoriteit Berlijn-Brandenburg (VBB), waar de tarieven met 6% stijgen, onlangs aan om een aantal treinen uit de dienstregeling te halen op minder gebruikte lijnen tijdens daluren en in het weekend. Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) verhoogt de gemiddelde prijs van een ticket met 5,1%. Sommige Verkehrsverbünde verhoogden al eerder hun priujzen met 5 à 6 procent. De Vervoersmaatschappij Rijn-Ruhr (VRR) in Noordrijn-Westfalen heeft besloten de gemiddelde ticketprijs vanaf volgend jaar met bijna vijf procent te verhogen. De verhoging bij de Vervoersmaatschappij Bremen/Nedersaksen is vergelijkbaar hoog (5,1 procent).
De Vereniging van Duitse Vervoersbedrijven (VDV) vindt dat het openbaar vervoer in Duitsland onvoldoende financiering krijgt. Naast de inkomsten uit kaartverkoop zijn vervoersverenigingen afhankelijk van federale middelen, de zogenaamde regionaliseringsfondsen. Volgens de VDV bedragen deze middelen dit jaar circa € 11,56 miljard – onvoldoende om het Duitse OV fundamenteel te moderniseren. Denk daarbij aan elektrisering van busvloten en investeringen in infrastructuur. Volgende de organisatie zou de federale overheid tot 2040 jaarlijks € 1,44 miljard extra moeten betalen om de bestaande diensten van Verkehrsverbünde op lange termijn in stand te houden. En om deze diensten landelijk uit te breiden en te verbeteren, zou meer dan het dubbele bedrag nodig zijn. Dus wordt bezuinigd op de dienstverlening.
- Deutsche Bahnverhoogt de prijzen niet voor 2026, maar lokale en regionale bus- en treinkaartjes in Duitsland worden op veel plaatsen duurder.

