Nieuw onderzoek ontmaskert mythe: meer vluchten brengen België weinig economische winst; Beter beleid nodig
Luchtvaartgroei in Noord- en West-Europa volgt de welvaart, en niet omgekeerd. Dat blijkt uit een grootschalige Europese studie van de New Economics Foundation (NEF) in opdracht van Transport & Environment (T&E). Meer vluchten leiden niet tot meer jobs en meer groei, zoals de luchtvaartsector al jaren onterecht claimt. Bond Beter Leefmilieu reageert op de resultaten: “De uitbreiding van Brussels Airport brengt nauwelijks nog iets op voor de economie én heeft zelfs negatieve effecten op ons leefmilieu en de gezondheid van omwonenden. Wat we nodig hebben, is niet méér verkeer, maar beter beleid: minder uitstoot, meer waarde per reiziger en een eerlijkere verdeling van baten en lasten.”
De studie analyseert maar liefst 274 Europese regio’s en toont dat in meer dan de helft (53%) van de onderzochte gebieden, vooral in Noord- en West-Europa, hogere inkomens leiden tot meer vliegreizen, en niet omgekeerd. Slechts een minderheid (37%) van de regio’s haalt nog aantoonbare economische winst uit extra luchtverbindingen – voornamelijk in Oost-Europa.
Denise Auclair, Travel Smart Campaign Transport & Environment:
“Ongecontroleerde groei van de luchtvaart is niet alleen rampzalig voor het klimaat, het is ook slecht economisch beleid. De bewering dat meer vluchten automatisch banen en welvaart creëren, is niet ondersteund door het bewijs. Het is een industrieel fabeltje.”
De studie onderzoekt met behulp van een statistische clusteringtechniek of de groei van luchtvaart de economische groei in verschillende regio’s stimuleert. In de regio’s van cluster 3 en 4 op de bovenstaande kaart was de kans dat de groei van het luchtverkeer de economische groei stimuleert laag of zelfs negatief. In de regio’s van cluster 1 en 2 was de kans matig.
België zit in cluster 4: regio’s met hoge inkomens, sterke connectiviteit en een verzadigde luchtvaartmarkt. Dat betekent dat bijkomende luchthavencapaciteit nauwelijks nog iets oplevert voor de economie én zelfs negatieve effecten kan hebben.
Zakenreizen zijn het afgelopen decennium gestagneerd en zelfs gedaald in de meeste Noord- en West-Europese landen. Ongeveer driekwart van de Europese landen zag het aantal zakelijke reizigers dalen in vergelijking met het pre-pandemische niveau (2019-2024). In tegenstelling tot de zakenreizen blijft het aantal uitgaande vakantievluchten stijgen.
Toch blijft de luchtvaartsector pleiten voor uitbreiding van onze luchthavens, onder het mom van economische noodzaak. Van Frankfurt, Londen tot Brussel, over heel Europa staan nog uitbreidingen gepland van luchthavens. De economische argumentatie voor die uitbreidingen blijkt volgens het onderzoek niet langer houdbaar.
Klaas Decorte, beleidsexpert mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu:
“Er is geen enkel actueel bewijs dat een verdere groei van de luchtvaart onze economie versterkt. Deze studie impliceert dat de uitbreiding van Brussels Airport gebaseerd is op vage economische beloftes. Op dit moment wordt gewerkt aan de nieuwe vergunning voor Brussels Airport. Maar enkel een goed onderbouwde vergunning mét sluitende garanties op vlak van gezondheid, klimaat en leefmilieu biedt een perspectief voor de toekomst.”
De volledige studie is hier te raadplegen
Een korte briefing van de studie is hier te raadplegen
- Nieuw onderzoek ontmaskert mythe: meer vluchten brengen België weinig economische winst; Beter beleid nodig. Foto Brussels Airport.

