Provincie Noord-Holland onderzoekt zelfrijdende bus tussen Hoofddorp en Schiphol Trade Park
De provincie Noord-Holland onderzoekt of een zelfrijdende pendelbus mogelijk is tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park, het meest duurzame logistieke bedrijventerrein ter wereld. Het idee is dat zelfrijdende bussen de bereikbaarheid van bedrijventerreinen kan verbeteren zonder dat daar extra chauffeurs voor nodig zijn. De bus rijdt zonder chauffeur waardoor deze flexibel ingezet kan worden. De provincie onderzoekt samen met vervoersbedrijf Transdev en gebiedsontwikkelaar SADC de haalbaarheid. Eind juni 2026 is het onderzoek afgerond. Daarna volgt het besluit of daadwerkelijk een proef start met één of meerdere zelfrijdende bussen.
Tussen metrostation Rotterdam Meijersplein en de luchthaven Rotterdam The Hague rijdt sinds medio juli een zelfrijdende Karsan e-Atak bus met veiligheidschauffeur in een samenwerkingsproject tussen de RET, HTM, Dutch Automated Mobility en Future Mobility. In Rotterdam rijdt ook de automatische ParkShuttle van Transdev tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den Ijssel.
Bedrijventerreinen liggen vaak afgelegen en hebben meestal geen bushalte in de buurt. Dit maakt reizen soms lastig voor mensen, zeker als zij geen auto rijden. Daarom zien de partijen kansen voor een zelfrijdende bus op deze plekken. De route station Hoofddorp – Schiphol Trade Park is gekozen omdat er nu geen openbaar vervoer is in het gebied en de afstand afstand tussen het station en de uiteindelijke bestemming te groot is om te lopen. Nu rijden daar taxibusjes, maar die kunnen de vraag niet altijd aan. Daarnaast is het terrein overzichtelijk wat het een geschikte testlocatie maakt.
Gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit): “Met dit onderzoek zetten we een belangrijke stap voor het openbaar vervoer van de toekomst. Betrouwbaar openbaar vervoer is belangrijk om reizen voor iedereen mogelijk te maken. Tegelijkertijd vraagt het in bepaalde gebieden om maatwerk, want het aantal reizigers is daar laag en de kosten hoog. Daarom zoeken we naar slimme oplossingen zoals een zelfrijdende bus. Als deze innovatie kansrijk blijkt starten we een proef; kleine zelfrijdende pendelbussen om Noord-Holland beter bereikbaar te maken.”
De partijen onderzoeken wat nodig is om in de toekomst een zelfrijdende bus te laten rijden. Het gaat bijvoorbeeld om de betrouwbaarheid van de techniek, veiligheid, privacy, kosten maar ook of er geschikte leveranciers zijn die de bussen kunnen leveren. Met dit onderzoek kijken de partijen ook naar de omgeving. Zijn er aanpassingen nodig aan de weg zodat de bus veilig de route kan rijden? Wat vinden de reizigers naar het bedrijventerrein ervan?
Michael de Ruiter (algemeen directeur openbaar vervoer Transdev): “Bij Transdev vinden wij het belangrijk om middels innovatie nog beter te kunnen voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van onze reizigers. Dit realiseren we met onze partners en door echte kennis van de vervoersgebieden. Alleen samen kunnen wij innovatief maatwerk blijven leveren. Dit project is hier een goed voorbeeld van; samen verkennen we de mogelijkheden en behoeften op het gebied van zelfrijdend vervoer, met als uiteindelijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid binnen de regio.”
Bedrijventerreinen liggen vaak afgelegen en hebben meestal geen bushalte in de buurt. Dit maakt reizen soms lastig voor mensen, zeker als zij geen auto rijden. Daarom zien de partijen kansen voor een zelfrijdende bus op deze plekken. De route station Hoofddorp – Schiphol Trade Park is gekozen omdat er nu geen openbaar vervoer is in het gebied en de afstand afstand tussen het station en de uiteindelijke bestemming te groot is om te lopen. Nu rijden daar taxibusjes, maar die kunnen de vraag niet altijd aan. Daarnaast is het terrein overzichtelijk wat het een geschikte testlocatie maakt.
Het onderzoek duurt tot eind juni 2026. Als blijkt dat een pilot met zelfrijdende pendelbussen mogelijk is starten de voorbereidingen voor een proef. De voorbereidingen duren ongeveer een jaar, bijvoorbeeld om de weg geschikt te maken en een leverancier te vinden. De proef start op zijn vroegst in 2027. Dit kan alleen als de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW) akkoord is. Als de proef met de zelfrijdende bus succesvol is biedt dit mogelijk een aanvulling op het openbaar vervoer in het landelijk gebied.
- Provincie Noord-Holland onderzoekt zelfrijdende bus tussen Hoofddorp en Schiphol Trade Park. Foto Provincie Noord-Holland.

