Teleurstelling bij Arriva: Nog geen duidelijkheid over overname sprinterdiensten Groningen/Leeuwarden-Zwolle
Staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) en OV-bedrijf Arriva hebben extra tijd nodig voor de gesprekken over de sprinterdiensten tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle die momenteel door NS worden gereden. Arriva zou deze sprinterdiensten graag overnemen.
Arriva is al jaren vragende partij om deze diensten over te nemen, maar rijksoverheid en NS hielden tot op heden altijd de deur dicht. Een bestuursrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) verwees begin september een eerder besluit van het kabinet naar de prullebak en droeg staatssecretaris Aarten op om onmiddellijk weer te onderhandelen met Arriva over de overname van de sprinters. Aartsen kreeg daarvoor een limiet tot 8 december.
Maar die tijd is te kort, lijken zowel de staatssecretaris als Arriva te zeggen. De gesprekken zijn nog gaande, en Aartsen overlegt ook nog met de betrokken provincies, ProRail, NS en reizigersvereniging Rover. Die gesprekken worden voortgezet. Arriva laat weten niet blij te zijn met de vertraging. “We zijn teleurgesteld over de gang van zaken”, laat een Arriva-woordvoerder RTV Noord weten. Die woordvoerder benadrukt ook niet achter de woorden van de staatssecretaris te staan die impliceren dat Aartsen en Arriva gezamenlijk hebben besloten meer tijd nodig te hebben.
Arriva zegt klaar te zijn om de sprinterdiensten van NS zo snel mogelijk over te nemen. “Verder uitstel is wat ons betreft onnodig”, zegt Arriva. Het eerdere aanbod uit 2023 van Arriva is nog steeds actueel: daarin staat onder meer dat Arriva de stoptreinen sneller kan rijden, en wil dat er meer stations komen tussen Groningen en Zwolle. “Ons aanbod is niet dat we in 2029 wel een keer kijken, als er een tussentijdse evaluatie (‘mid-term review’) van de huidige NS-concessie komt. Dat duurt wat ons betreft te lang. Wij willen zo snel mogelijk van start”, aldus de woordvoerder.
Arriva gaat in 2026 in ieder geval voor eigen rekening en risico sneltreinen rijden tussen Groningen en Zwolle. Wanneer de eerste sneltrein gaat rijden is nog niet bekend, maar Aartsen zegt de ervaringen met deze nieuwe dienst “met veel belangstelling’ te volgen. Ik zie het als een mooie kans om te zien hoe opentoegangdiensten op het spoor in de praktijk werken”, schrijft hij aan de Tweede Kamer.
Aartsen, wiens VVD voorstander is van marktwerking op het spoor, hoopt later meer duidelijkheid te bieden. Maar wanneer die duidelijkheid precies komt zegt hij niet, en kon ook een woordvoerder maandag niet zeggen.
- Teleurstelling bij Arriva: Nog geen duidelijkheid over overname sprinterdiensten Groningen/Leeuwarden-Zwolle. Redactiefoto.

