Achttien nieuwe buurtbussen voor Noord-Holland-Noord
De provincie Noord-Holland investeert ruim € 1,8 miljoen in het vervangen van 18 buurtbussen: achtpersoonsbusjes die worden ingezet in het gebied Noord-Holland Noord. De huidige busjes zijn al 7 tot 8 jaar in gebruik en hebben daardoor steeds vaker mankementen. In de loop van 2023 worden de nieuwe buurtbussen in gebruik genomen. Wie de busjes gaat leveren, is nog niet bekend volgens een woordvoerder van de provincie.
De buurtbussen rijden in landelijke gebieden al jaren als extra OV-dienst naast het reguliere busvervoer dat door Connexxion wordt aangeboden. Buurtbussen worden op vrijwillige basis aangeboden door 11 lokale buurtbusverenigingen: dóór mensen uit de regio, vóór mensen uit de regio. De 11 buurtbuslijnen staan in de dienstregeling van Connexxion. Ze rijden van maandag tot en met zaterdag, van de vroege ochtend tot de vroege avond. De provincie financiert de buurtbussen en verleent jaarlijks subsidie aan de verenigingen. Daarnaast voert Connexxion, de huidige aanbieder van openbaar vervoer in de Noord-Hollandse gebieden, onderhoud uit aan de buurtbussen en ondersteunt de verenigingen in hun dagelijkse uitvoering.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Goed openbaar vervoer is essentieel om Noord-Holland bereikbaar te houden. De buurtbussen vormen daar een belangrijke schakel in. We zijn dan ook blij met de inzet van honderden vrijwilligers die met de buurtbussen elk jaar meer dan 110.000 mensen in de regio veilig en op tijd op hun bestemming brengen. Met de aanschaf van nieuwe busjes kunnen zij de komende jaren weer zonder problemen de weg op.”
Er wordt bij de aanschaf gekeken naar de meest duurzame en rolstoeltoegankelijke bussen. De provincie heeft immers zowel het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus als het Bestuursakkoord Toegankelijk OV ondertekend. Er zijn op dit moment nog geen elektrische achtpersoonsbusjes op de markt, die ook voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Er is daarom gekozen voor de meest duurzame dieselbusjes, die waar dat mogelijk is gaan rijden op HVO brandstof. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot dan bij gewone diesel.
Ook wordt met de leverancier afgesproken dat deze de bussen tegen een gegarandeerde prijs terugkoopt, zodat de provincie tussentijds over kan stappen op elektrische busjes, mochten deze eerder dan de afschrijvingstermijn beschikbaar komen. De provincie is van plan om bij de start van de nieuwe concessies Haarlem-IJmond (2027) en Noord-Holland Noord (2028) te eisen dat al het openbaar vervoer elektrisch is, dus ook de buurtbussen die na de huidige vervanging worden ingezet. Hiermee voldoet de provincie aan de eisen van het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus.
- Achttien nieuwe buurtbussen voor Noord-Holland-Noord. Foto Connexxion.