Al 12.000 treinreizigers vroegen compensatie voor storing bij NS, maar het aantal is groeiende
Al 12.000 reizigers hebben zich naar aanleiding van de grote treinstoring op zondag 3 april bij de NS Klantenservice gemeld met de vraag om compensatie voor de kosten die ze die zondag hebben moeten maken. Door een IT-storing viel het planningssysteem voor materieel en personeel uit en reden er het grootste deel van die zondag geen treinen bij NS.
De NS verwacht dat het aantal gedupeerden dat zich meldt nog verder zal oplopen, aldus NS. Voor de gedupeerden is een speciale compensatieregeling in het leven geroepen. Op de NS-website is daarvoor een aparte pagina aangemaakt waarop te zien is wat je moet doen als je daarvoor in aanmerking wilt komen. Ook is de klantenservice extra bezet.
Gedupeerde reizigers kunnen een vergoeding aanvragen van kosten die ze die dag hebben gemaakt, zoals uitgaven voor een hotel, een taxi of andere vervoersmiddelen. Ook is compensatie mogelijk voor reizigers die een treinkaartje hadden gekocht of een abonnement hebben, maar niet hebben kunnen reizen. “We verwachten dat over drie à vier weken de eerste compensaties uitbetaald worden”, aldus NS.
“Hoeveel reizigers recht hebben op compensatie is op dit moment nog onduidelijk,” aldus NS. “Wel weten we dat er op 3 april 177.000 reizen zijn gemaakt met NS-treinen, ongeveer 40 procent van het gebruikelijk aantal reizen op een zondag. Eén reiziger kan echter op dezelfde dag meerdere reizen maken. En onder dit aantal vallen ook reizen die gemaakt zijn voordat de storing begon rond 12.00 uur.”
Niet alleen reizigers, maar ook medewerkers van de NS die kosten hebben gemaakt, krijgen die “vanzelfsprekend” vergoed, zegt NS. Over genoegdoening voor de spoormedewerkers volgt nog overleg tussen de vakbonden en de NS-directie. Met name de vakbonden waren uitermate kritisch over de wijze waarop NS de storing aanpakte. Volgens de bonden is er onvoldoende gebruik gemaakt van de kennis en kunde van de NS-medewerkers, die op die zondag veilig stoptreinen hadden kunnen laten rijden.
- Al 12.000 treinreizigers vroegen compensatie voor storing bij NS., maar het aantal is groeiende. Redactiefoto.