Almere mikt via nieuwe aanbesteding met unieke ‘levenscyclusanalyse’ op Europese bussen
De gemeente Almere wil dat een volgende busvervoerder sterk stuurt op een minimale CO2-uitstoot en het respecteren van mensenrechten en arbeidsvoorwaarden. Dat vergroot de kans op bussen van Europese makelij, aldus Omroep Flevoland. Het huidige vervoerscontract met Keolis loopt eind 2027 af en dus is Almere een nieuwe aanbesteding gestart.
Begin dit jaar vroeg een meerderheid van de Almeerse gemeenteraad, om busfabrikanten die binnen Europa produceren voorrang te geven. “De Nederlandse en Europese automobielindustrie staan onder grote druk door concurrentie van met name van Chinese fabrikanten die (veelal) massaal gesteund worden door de Chinese staat. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie”, staat in de motie.
Alleen het simpelweg verbieden van bussen uit welk land dan ook mag juridisch niet, vertelt een gemeentewoordvoerder. Daarom kiest de gemeente ervoor om naleving van de ‘Internationale Sociale Voorwaarden’ te eisen. Dat betekent dat de nieuwe potentiële vervoerder inzicht moet geven in de milieu-impact van de productie van nieuwe bussen, het transport naar Almere en de uitstoot tijdens de ritten. Ook moet duidelijk worden waar gebruikte materialen vandaan komen en onder wat voor arbeidsomstandigheden ze geproduceerd worden. Almere is daarmee volgens de woordvoerder de eerste opdrachtgever in het Nederlandse ov die een zogenaamde ‘levenscyclusanalyse’ eist. De Amsterdamse vervoerder GVB probeerde eerder de eigen milieu-impact al eens in kaart te brengen met zo’n ‘levenscyclusanalyse’ en ontdekte dat dat moeilijk ging.
In 2019 bestelde vervoerder Keolis nog 259 elektrische bussen bij het Chinese busbedrijf BYD voor de concessie IJssel-Vecht. Keolis was daar de vervoerder. Die bussen werden in recordtijd in China gebouwd en werden daarna naar Nederland verscheept. Lange tijd hadden veel van deze bussen te maken met allerlei hinderlijke mankementen. Een Nederlandse bussenbouwer beklaagde zich later over deze aankoop. Dat zou bovendien banen kosten in Nederland en bovendien zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie. Nederland kent twee bussenfabrikanten, VDL Bus & Coach en Ebusco. De huidige vervoerder in de concessie IJssel-Vecht is EBS. Die heeft ook nog elektrische bussen besteld bij Ebusco uit Deurne. Door problemen bij die fabrikant zijn ze nog niet allemaal binnengekomen.
- Almere mikt via nieuwe aanbesteding met unieke ‘levenscyclusanalyse’ op Europese bussen om de huidige bussen te vervangen. Redactiefoto.