Amsterdam is de langzaamste autostad van Nederland (en dat is ook de bedoeling)
Dat automobilisten in Amsterdam langer doen over hun reis, blijkt uit data van navigatiebedrijf TomTom, aldus het Parool. De gemiddelde reistijd over een afstand van 10 kilometer bedraagt bijna 23 minuten. Dat is 6 procent langer dan in 2023. Amsterdam geldt daarmee als langzaamste stad van Nederland.
Volgens de Traffic Index van TomTom, die geldt als een barometer voor mobiliteitspatronen, is de steeds lagere snelheid waarmee auto’s zich door steden bewegen het gevolg van infrastructurele aanpassingen, maar speelt ook de verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km op het grootste deel van de wegen een rol. verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer op het grootste deel van de wegen een rol. Dat er sprake is van bewust beleid komt ook naar voren uit het gegeven dat automobilisten in Amsterdam weliswaar langer onderweg zijn, maar dat zij tegelijkertijd minder in de file staan dan in andere grote steden in Nederland.
Amsterdam voert al jarenlang een autolux beleid waarbij bijvoorbeeld de binnenstad wel bereikbaar is voor automobilisten, maar het hen vooral niet gemakkelijk wordt gemaakt. Zo zijn op tal van plekken ‘knips’ gerealiseerd, waardoor auto’s vaak sneller zijn als ze de Ring A10 nemen in plaats van dwars door de stad te rijden.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst vindt het een goede zaak dat de snelheid in de stad daadwerkelijk omlaag gaat. “Amsterdam wordt steeds drukker en voller, dus dat is hard nodig. Ik ben erg bezorgd over de verkeersveiligheid en het grote aantal slachtoffers dat elk jaar weer bij een ongeluk betrokken raakt. Het is in veel gevallen ook echt sneller om de fiets of het openbaar vervoer te pakken. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer ruimte er blijft voor de mensen die echt afhankelijk zijn van de auto.”
Behalve bewust beleid zullen ook grootschalige werkzaamheden het er in de toekomst niet gemakkelijker op maken voor automobilisten. De kades en de bruggen zorgen al jaren voor veel hinder voor onder meer het autoverkeer, maar de gemeente, Rijkswaterstaat en de provincie maakten vorige maand ook bekend dat onder meer de Ring A10, de A1 en de A4 er het komende jaar aan moeten geloven. Daarbij komen nog evenementen als Festival op de Ring en Sail. Dit zal naar verwachting leiden tot ‘extreme verkeersdrukte’ in en rond Amsterdam.
In 2024 nam de gemiddelde reistijd in driekwart van de Nederlandse steden uit de Traffic Index toe. De steden waar verkeersdrukte de meeste impact heeft gehad op de reistijd zijn Groningen en Apeldoorn, met gemiddeld 32 procent extra reistijd op de optimale reistijd. De top drie van steden met gemiddeld de langste reistijd wordt aangevuld door Nijmegen en Den Haag. Het snelst is de automobilist in Amersfoort, waar 10 kilometer kon worden afgelegd in gemiddeld minder dan 10 minuten.
- Amsterdam is de langzaamste autostad van Nederland (en dat is ook de bedoeling). Verkeerswethouder Melanie van der Horst: “Het is in veel gevallen ook echt sneller om de fiets of het openbaar vervoer te pakken.” Redactiefoto.