Amsterdam: Uitstootvrije taxi’s vanaf 2025 mét overgangsregeling voor emissieklasse 5 en 6
Amsterdam heeft met verschillende taxiorganisaties afspraken gemaakt om de taxibranche uitstootvrij te maken vanaf 2025. De overstap blijkt voor verschillende taxichauffeurs en organisaties toch te snel te zijn en daarom komt er een overgangsregeling voor taxi voertuigen met emissieklasse 5 en 6. Aanvankelijk wilde Amsterdam sneller aan de uitstootvrije taxi dan de Rijksoverheid.
Vanaf 2025 komt er een uitstootvrije zone voor taxi’s binnen de Ring A10 mét overgangsregelingen. Taxivoertuigen die per 2025 nieuw op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn als ze toegang willen hebben tot de uitstootvrije zone.
Samen met de taxibranche zijn er afspraken gemaakt over het invoeren van deze uitstootvrije zone. Deze afspraken zijn vastgelegd in het ‘Convenant Emissieloos Taxivervoer Amsterdam 2022’. In het convenant zijn onder andere afspraken gemaakt over de invoering, de omvang van de uitstootvrije zone en de ontheffingen. Het convenant geeft uitvoering aan het landelijke afsprakenkader emissieloos taxivervoer in 2022.
In het landelijke afsprakenkader is een overgangsregeling afgesproken om taxiondernemers extra tijd te geven in deze transitie. Amsterdam had in 2016 al afspraken gemaakt met de Amsterdamse TTO’s om vanaf 2025 alle taxi’s volledig uitstootvrij te laten rijden. Na overleg met de convenantspartijen is besloten het ‘Convenant Emissieloos Taxivervoer Amsterdam 2022’, dat een voorzetting is van het convenant uit 2016, op dit punt aan te passen.
Dit betekent dat de landelijk afgesproken overgangsregeling onderdeel wordt van het ‘Convenant Emissieloos Taxivervoer Amsterdam 2022’. Dit houdt in dat taxivoertuigen met tenminste emissieklasse 5 die vóór 1 januari 2025 bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) zijn geregistreerd als taxi, in de uitstootvrije zone mogen rijden tot 1 januari 2027. Taxivoertuigen die tenminste beschikken over emissieklasse 6 mogen, onder dezelfde gestelde voorwaarden, zelfs tot 1 januari 2028 in de uitstootvrije zone rijden. Hetzelfde geldt voor taxibusjes die over emissieklasse 6 beschikken. Rolstoelbusjes met tenminste emissieklasse 6 mogen zelfs tot 2030 in nul-emissiezones rijden.
• Amsterdam: Uitstootvrije taxi’s vanaf 2025 mét overgangsregeling voor emissieklasse 5 en 6. Redactiefoto.