Arriva gestart met inzet Solaris Urbino 12 waterstofbussen in de regio Achterhoek
De eerste Arriva waterstofbus rijdt sinds vrijdag 14 april in de Achterhoek. Eind 2020 besloten Arriva, provincie Gelderland en de Poolse busfabrikant Solaris Bus & Coach om vanaf december 2021 tien Urbino 12 waterstofbussen in te gaan zetten in de dienstregeling in de Achterhoek. Op 26 oktober 2021 arriveerde de eerste splinternieuwe waterstofbus bij de Arriva vestiging in Doetinchem. Twee dagen later ontstond er brand in de vestiging, die beperkt bleef tot materiële schade. (zie onder).
De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De Urbino 12 heeft in tegenstelling tot de reguliere bussen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland geen buitenspiegels meer, maar camera’s. Verder is de bus muisstil tijdens het rijden en er komen vanzelfsprekend geen uitlaatgassen vrij want er komt water uit de uitlaat. Verder zit er een zogeheten Mobileye (elektronische dodehoekspiegel) op en loopt de vloer gewoon door (dus zonder traptrede).
Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.
De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen (met staanplaatsen in totaal 85 personen). De bussen zijn van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder is de bus uitgerust met CCTV-camera’s. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.
Een stoel met klimaatregeling en een elektrisch verwarmde voorruit zorgen voor veel comfort voor de chauffeur. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid maakt de chauffeur gebruik van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo werkt de chauffeur met camera’s in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera’s die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.
Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Het streven is om per bus minimaal 50.000 kilometer per jaar te rijden. We rijden tot aan einde concessie (december 2025) door met de bussen. De waterstofbussen gaan tanken bij het nieuwgebouwde waterstofvulpunt van Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem. Dit waterstoftankstation is openbaar toegankelijk en kan dus ook door waterstofauto’s worden gebruikt.
De invoering van waterstofbussen in de Achterhoek is het resultaat van de deelname van de provincie Gelderland aan het Europese programma JIVE (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe), waarin onder meer het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. De waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit en de realisatie van de waterstofinfrastructuur. Waterstof kan in de toekomst een toepassing worden voor mobiliteit als het op grote schaal beschikbaar komt. In heel Europa gaat het om verschillende projecten waarbij 152 bussen in 14 Europese regio’s zijn gemoeid. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE.
• Arriva startte met de inzet van Solaris Urbino 12 waterstofbussen in de regio Achterhoek. Foto Arriva.