Bederft mogelijk Uber-bod de eetlust van Thuisbezorgd-gebruikers?
Vorige week schoot de koers van Just Eat Takeaway (JET) in de laatste handelsminuten voor het weekend opeens de lucht in. Al snel kwamen er geruchten over een op handen zijnde overname van de maaltijdbezorger door UberEats van Uber Technologies Inc. Is dat een realistisch scenario, vraagt beleggersorganisatie VEB zich af.
De beste bescherming tegen een ongewenste overname is een hoge beurskoers. Afgaande op de koersbewegingen van JET de afgelopen weken lijkt bij de bestel- en bezorgdienst het tegendeel het geval. Een almaar wegzakkende beurskoers maakt kwetsbaar. Helemaal in een sector waarin bedrijven er niet voor terugdeinzen elkaar kapot te concurreren.
JET’s beurskoers is zo hard gedaald dat speculatie over een overname haast niet kon uitblijven. Vrijdag 11 maart was het zover. Tegen het einde van de handelsdag begon de koers van de maaltijdbezorger opeens flink op te lopen. Het doorgaans goed-geïnformeerde Londense beursblog Betaville speculeerde op een overname van JET door Uber. Tegelijk speculeerde het blog dat JET, vanwege de onwelkome belangstelling van Uber, zelf op zoek zou zijn naar een koper.
Het is niet waarschijnlijk dat Uber warm onthaald zal worden door JET-ceo Jitse Groen. Hij liet zich meermaals negatief uit over de Amerikaanse concurrent. Het is niet uit te sluiten dat er voor Groen geen plek meer is in de bestuurskamer na een overname door Uber. Dan is het, vanuit het perspectief van Groen, logisch om andere opties te onderzoeken, waaronder een eventueel samengaan met een vriendelijkere partij, zoals een durfkapitalist Daarvoor is het bedrijf echter aan de grote kant.
Opmerkelijk verschil tussen beide partijen is dat Groen’s bedrijf haar bezorgers in dienst heeft en Uber – ook aan de ride-hailingkant – werkt met schijnzelfstandigen – een aanpak waar het bedrijf moeilijk vanaf is te brengen, tenzij – net als in het VK, door de rechter. Ook in Nederland loopt een hoger beroepszaak van vakbond FNV tegen Uber om het bedrijf te dwingen de Taxi cao toe te passen.
Vraag is of Uber en JET een goeie match zijn. Het Amerikaanse Uber Eats wil een wereldwijde speler zijn op het gebied van maaltijdbezorging. Die activiteiten zijn voor het concern ook veel belangrijker dan de ride-hailingkant. JET zou in dat plaatje passen. Vorig jaar trok Uber Eats Duitsland binnen, waar JET een marktaandeel van 99 procent heeft. Twee weken geleden maakte Uber bekend in Duitsland verder te willen uitbreiden naar 70 steden.
Wil een bieding kans van slagen hebben, dan zal, aldus VEB, het bod vele malen hoger moeten liggen dan de beurskoers die nu op de borden staat. Het lijkt ook aannemelijk dat topman en grootaandeelhouder Jitse Groen (7,1 procent van de aandelen) zijn geesteskindje liever niet wil verkopen. In de afgelopen jaren deed hij meerdere overnames om marktleiderschap te bereiken in verschillende landen, zoals in Nederland (Tante Bep), Duitsland (Lieferando, Lieferheld, pizza.de en Foodora), Polen (Pyszne) en Israël (10bis).
- Bederft mogelijk Uber-bod de eetlust van Thuisbezorgd-gebruikers? Foto Thuisbezorgd.