Beperkingen en prijsverhogingen Eurotunnel voor touringcars leiden tot boze reacties
Touringcarexploitanten hebben boos gereageerd op het besluit van Eurotunnel om het aantal touringcars dat het vervoert op zijn shuttledienst tussen Dover en Calais te beperken, waarbij twee bedrijven zich snel afvroeg of overzees werk dat Dover als vertrekpunt gebruikt, levensvatbaar is om door te gaan. Meer details over de beperkingen worden binnenkort bekendgemaakt. Eurotunnel zei eerst dat er limieten zullen gelden voor de piekzomerperiode, maar verklaarde vervolgens dat ze “waarschijnlijk definitief zijn” en kunnen worden aangescherpt.
In een brief op 6 mei jl. zei Eurotunnel Business Manager UK Coach Tracy Bayliss dat in combinatie met een beperking van het aantal vervoerde touringcars, er voor deze zomer geen online boekingen zullen worden aangenomen. Bayliss legt uit dat de beperkingen noodzakelijk zijn vanwege de druk op capaciteit en personeel. De prijzen voor de beschikbare busruimtes zullen stijgen, voegt ze eraan toe.
In een verklaring citeert Eurotunnel-moeder Getlink dat de complicaties van het grensproces met betrekking tot het vertrek van het VK uit de EU een andere factor in zijn beslissing is. “Touringcars hebben het equivalent van vijf autoplaatsen nodig aan boord van onze shuttles, maar kunnen veel meer passagiers vervoeren. Dat betekent dat de grensautoriteiten veel langer nodig hebben om die passagiers te verwerken, wat leidt tot vertraging en soms tot het missen van hun geboekte slot”, zegt een woordvoerder.
Na de eerste protesten tegen de handelwijze van Eurotunnel, zei commercieel directeur (passagiers) Matthew Wyatt in een brief dat de “uitdagende omstandigheden” die hebben geleid tot het besluit om het aantal touringcars te beperken “specifiek rond de immigratiecontroles” aan de Franse grens liggen. De beschikbare capaciteit voor touringcars zal worden verdeeld over bepaalde dagen en tijden, hoewel Wyatt er aan toevoegt dat Eurotunnel de situatie in juni opnieuw zal beoordelen “en zal bepalen of er nog meer ruimte kan worden vrijgemaakt.”
Wyatt erkent dat de beslissing om touringcar- en busboekingen te beperken “teleurstellend” is voor vervoerders, maar “het is er een die we hebben genomen om ervoor te zorgen dat we voldoen aan onze verplichtingen om een hoogwaardige service te bieden aan al onze passagiers.” Versterking van de beperkingen zou kunnen volgen op de introductie van het EU-inreis-/uitreisschema – nu verwacht in 2023 – en de vergelijkbare elektronische reistoestemming van het VK voor aankomende reizigers (met uitzondering van Britse en Ierse burgers) in 2025.
Bij het behandelen van de protesten van de toursector tegen Eurotunnel, zegt Coaching Manager Phil Smith van de Britse tour- en busfederatie Confederation of Passenger Transport (CPT) dat, hoewel de druk op personeel en capaciteit gemakkelijk te begrijpen is, “er geen erkenning lijkt te zijn van de kant van Eurotunnel om zich in te leven in de gestage vraag van de kant van de tour- en busbedrijven sinds de opening van de tunnel in 1994.”
Er zijn vragen gesteld waarom Eurotunnel nu pas Brexit-gerelateerde problemen heeft geïdentificeerd, ondanks dat ze al sinds 2016 bekend zijn. Smith heeft zich ook afgevraagd hoe Brexit-gerelateerde problemen pas nu op de voorgrond zijn gekomen, hoewel ze al veel langer bekend zijn. Smith voegt eraan toe dat een overstap van Eurotunnel naar veerboten voor touringcars de reistijden zal verlengen en mogelijk schade zal toebrengen aan de reeds gemaakte regelingen voor busbemanningen en overnachtingen voor toekomstige reizen.
Eurotunnel merkt op dat het P&O-debacle de veerbootcapaciteit op de route Dover naar Calais aanzienlijk heeft beperkt, waardoor het onzeker is of veerbootmaatschappijen voldoende ruimte voor touringcars en bussen zullen kunnen bieden. Twee tourbedrijven – waaronder Masons Minibus and Coach Hire en Parrys International – hebben al melding gemaakt van geannuleerde reizen. Candice Mason van de eerste firma stelt vast dat verschillende groepen reizigers al overtochten naar het Europese vasteland hebben geannuleerd en ze noemt de acties van Eurotunnel een “flagrante minachting van de hele toursector”.
- Beperkingen en prijsverhogingen Eurotunnel en veerbootbedrijven voor touringcars leiden tot boze reacties. Foto Visit London.