Britse overheid lanceert grote spoorweghervorming met initiatief Shadow Great British Railways
Vervoersminister Louise Haigh heeft Shadow Great British Railways gelanceerd, wat het begin markeert van een grote revisie die gericht is op het verenigen van spoorwegdiensten en infrastructuur om de betrouwbaarheid te verbeteren en de passagierservaring te prioriteren, aldus Global Railways.
Haigh heeft aangekondigd dat ze een ingrijpende hervorming van het Britse spoorwegsysteem heeft geïnitieerd met de lancering van Shadow Great British Railways (Shadow GBR), een stap die ze beschreef als het begin van “de grootste hervormingen van onze spoorwegen in een generatie.” De oprichting van Shadow GBR markeert de eerste stap naar de oprichting van Great British Railways, een nieuwe organisatie die bedoeld is om het beheer van spoorwegdiensten en infrastructuur te verenigen, met een focus op het verbeteren van de passagierservaring.
Shadow GBR brengt leiders van het ministerie van Vervoer, Network Rail en openbare exploitanten samen. Dit initiatief is onderdeel van een bredere poging om langdurige problemen binnen het Britse spoorwegnetwerk aan te pakken, zoals vertragingen, annuleringen en verstoringen van de dienstverlening die passagiers al jaren frustreren.
De aankondiging valt samen met de lopende goedkeuring van de Passenger Railway Services (Public Ownership) Bill door het Lagerhuis. Deze wetgeving is ontworpen om de overgang van spoorwegdiensten naar overheidseigendom te vergemakkelijken, een stap waarvan de overheid beweert dat het belastingbetalers jaarlijks tot £ 150 miljoen aan kosten zal besparen en ervoor zal zorgen dat middelen worden ingezet om de betrouwbaarheid van de dienstverlening te verbeteren.
Haigh zei: “De oprichting van Shadow Great British Railways markeert een belangrijke stap in de richting van het leveren van een eengemaakte spoorwegdienstverlening met passagiers als kern door spoor en treindiensten samen te brengen, en door de Passenger Railways Services Bill te bevorderen, zijn we een stap dichter bij publiek eigendom, wat zal helpen onze spoorwegen weer op het goede spoor te krijgen.”
Als onderdeel van de hervormingsinspanningen pakt de overheid ook de behoefte aan efficiëntere training van machinisten aan. Een recent consultatie over het verlagen van de minimumleeftijd voor machinisten van 20 naar 18 jaar wordt momenteel herzien, en er worden binnenkort verdere aankondigingen verwacht. Dit is onderdeel van een bredere strategie om veerkracht binnen de spoorwegsector op te bouwen en de productiviteit te verbeteren.
Naast structurele hervormingen kondigde de overheid plannen aan voor een nieuwe Rail Sale begin 2025, die samenvalt met de 200e verjaardag van de Britse passagierstreinen. Deze ‘Sale’, die in eerdere versies populair bleek, biedt tot 50% korting op treinkaartjes om meer mensen aan te moedigen om de trein te gebruiken.
Verdere verbeteringen aan de passagierservaring omvatten de uitbreiding van tap-in tap-out-technologie (vregelijkbaar met de Nederlandse OV-chipkaart) naar 45 extra stations in 2025, gefinancierd door bijna £ 27 miljoen van de overheid. Deze technologie zal naar verwachting reizen vereenvoudigen, met name op stations als London Stansted, waar het de overgang van trein naar vliegtuig voor internationale reizigers zal verbeteren.
Het succes van deze hervormingen kunnen echter afhangen van de oplossing van aanhoudende arbeidsconflicten. De vervoersminister benadrukte het belang van het beëindigen van de nationale spoorwegstaking, die de langste is in de geschiedenis van de Britse spoorwegen. In een recente ontwikkeling stemde ASLEF, de vakbond voor treinmachinisten, ermee in om een nieuw loonvoorstel aan te bevelen aan haar leden, wat mogelijk de weg vrijmaakt voor een oplossing.
Nu de overheid doorgaat met deze ambitieuze hervormingen, blijft de focus liggen op het creëren van een betrouwbaarder en op passagiers gericht spoorwegnetwerk dat gericht is op het aanpakken van de uitdagingen die de Britse spoorwegen al tientallen jaren teisteren.
- Britse overheid lanceert grote spoorweghervorming met initiatief Shadow Great British Railways. Reizigers moeten hiervan uiteindelijk profiteren. Foto Marten Hiemstra.