BTB-ABVV: ‘Uitzonderingsstatuten – zoals flexi-jobs – ondermijnen de sociale zekerheid en vernietigen jobs in de transportsector; Stop peer-to-peer contracten in de platformeconomie
Uitzonderingsstatuten ondermijnen de sociale zekerheid, vernietigen vaste jobs en installeren sociale dumping en precariteit op de Belgische arbeidsmarkt, aldus vakbond BTB-ABVV. Alleen al voor de transportsector is er al een verlies van miljoenen euro’s aan inkomsten per jaar door al deze uitzonderingsstatuten. Ook de vice-eersteminister en minister van Begroting Vincent Van Peteghem is eindelijk tot het besef gekomen dat de koterij die gebouwd is voor een structureel verlies aan inkomsten zorgt die niet houdbaar is.
Flexi-jobs, momenteel alleen mogelijk in een beperkt deel van de sector (de bus- en autocarsector), zorgen nu al voor een verlies van 10% aan RSZ-inkomsten. 25% van de chauffeurs in de sector rijden momenteel onder flex-contracten! De helft daarvan is ouder dan 65 jaar. Toch zorgt dit niet voor een oplossing van het tekort aan chauffeurs. Slechts 7% is nieuw in de sector. Al de anderen waren al actief maar dragen niet meer eerlijk bij aan de sociale zekerheid.
Het gevolg is verdringing van reguliere arbeid en op termijn nog minder instroom en nog minder inkomsten voor de sociale zekerheid. Het totaal aantal gepresteerde uren in flexi-jobs komt momenteel overeen met ongeveer 1000 VTE’s. Bij een gemiddeld bruto-uurloon van € 15,9516 betekent dit een verlies van € 11.731.393,66 aan sociale en fiscale inkomsten, aldus de vakbond: ‘En dan spreken we nog maar over één beperkte deelsector binnen transport & logistiek’.
Ook neemt de vakbond de impact van de studentenarbeid in de globale transportsector op de korrel (circa 2,5% van alle arbeidsuren zijn studentenuren’). En, memoreert de vakbond, als laatste is er ook nog de impact van het Peer-To-Peer (P2P) statuut in de platformeconomie: dit fiscaal statuut – dat niets met arbeidsstatuten te maken heeft – zorgt voor bijkomende uitholling van de inkomsten, aangezien het onrechtmatig gebruikt wordt en dus per werknemer duizenden euro’s aan gemiste inkomsten voor de sociale zekerheid betekent. Bovendien ontzegt het ook de werknemers elke minimale bescherming en sociale zekerheid.
Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Wie de sociale zekerheid wil versterken, moet stoppen met ze te ondermijnen. Flexi-jobs, oneigenlijk gebruik van studentenarbeid en P2P in de platformeconomie creëren een race to the bottom. Schaf de achterpoortjes af en maak van eerlijk werk opnieuw de norm. In de transportsector vechten we al decennia tegen de sociale dumping via buitenlandse werkgevers. Vandaag moeten we vaststellen dat de overheid sociale dumping en precariteit binnen België creëert en aanmoedigt.”
“Flexi- en studentenarbeid waren uitzonderingen, geen parallelle arbeidsmarkt. Vandaag worden ze gebruikt om loon- en RSZ-kosten te drukken. Daar komen nog eens alle recent aangekondigde beslissingen bovenop waarbij opnieuw een koterij van uitzonderingen wordt gecreëerd die de inkomsten van de sociale zekerheid aantasten zonder enige noodzakelijke verschuiving naar onbelaste of te weinig belaste vormen van inkomsten. Dat is slecht voor werknemers, voor eerlijke werkgevers én voor de begroting.”
BTB-ABVV’s 5 sporen voor een structurele oplossing
- Sluit de achterpoortjes: beperk uitzonderingsstatuten en stop met het bevoordelen van precaire jobs door fiscale valsspelerij.
- Leg een maximumpercentage per sector/bedrijf op wat het gebruik van flexi-jobs betreft.
- Zet veiligheid op de eerste plaats: chauffeurs die oververmoeid rijden zijn een gevaar op de baan, voor zichzelf en mede-weggebruikers. Leg daarom verplichte tijdsregistratie op en controleer ze voor alle beroepschauffeurs.
- Stop het misbruik van P2P in de platformeconomie.
- Herstel de basis van de sociale zekerheid: maak regulier werk opnieuw de standaard in bus-, koerier- en platformactiviteiten.
- BTB-ABVV: ‘Uitzonderingsstatuten – zoals flexi-jobs – ondermijnen de sociale zekerheid en vernietigen jobs in de transportsector; Stop peer-to-peer contracten in de platformeconomie. Redactiefoto.