Busbedrijf Heidebloem tevreden met overstap naar ‘toekomstbestendige’ nieuwe busgarage
Eind 2020 verhuisde busbedrijf Heidebloem, dochtermaatschappij van Hansea, naar een hypermoderne busgarage in het Europapark in Lanaken. De site is de vertrekplaats voor 25 autocars, 40 lijnbussen en 20 bussen voor leerlingen- en personeelsvervoer. De gloednieuwe gebouwen en terreinen werden ‘future proof’ ontwikkeld en voorzien van allerhande duurzame technologieën. Na een jaar op de nieuwe basis kijkt het bedrijf tevreden terug op de destijds genomen investeringsbeslissingen, ondermeer die om met ASSA ABLOY Entrance Systems in zee te gaan voor de toegangspoorten.
Kostenplaatje van de nieuwe uitvalsbasis van Heidebloem? Zo’n 5,2 miljoen euro. De vestiging is echter volledig ‘future proof’ ontwikkeld en zet resoluut in op duurzaamheid. Op de site, goed voor 900 m² kantoorruimte en 2.000 m² werk- en opslagplaats, gaat alle aandacht naar energiebesparende maatregelen en vooruitstrevende technieken, zoals regenwaterrecuperatie, zonnepanelen en led-verlichting. Daarnaast is er een hoogspanningscabine met leidingen naar de busgarage, om in te haken op de elektrificering (vergroening) van het collectief vervoer. Tot slot is de volledige vestiging voorzien op expansie en de implementatie van eventuele nieuwe aandrijftechnieken voor de bussen.
Voor de sectionale poorten ging de manager van Heidebloem, Philippe Samyn, op zoek naar kwalitatieve, industriële poorten die erg frequent gebruikt kunnen worden. Via aannemer Herwey kwam hij in contact met ASSA ABLOY Entrance Systems en werd de knoop snel doorgehakt. “In onze werkplaats, carwash en technische ruimte werden in totaal 12 goed geïsoleerde en ruimtebesparende OH1042P sectionale poorten geïmplementeerd, telkens met 4 ramen in 3 secties waardoor we flink wat daglicht binnenkrijgen,” legt Samyn uit. “De levertermijnen werden prima gerespecteerd en de installatie is vlot verlopen. Bovendien opteerde ik ook voor een servicecontract omdat onderhoud en een snelle dienstverlening cruciaal zijn voor de dagelijkse werking van ons bedrijf.”
Na een jaar kan zonder aarzeling worden gezegd dat de nieuwe vestiging van Heidebloem niet alleen is uitgegroeid tot een aangename werkplek voor het personeel. Klanten kunnen er ook comfortabel worden ontvangen en de vloot wordt er in ideale omstandigheden geshowd. De belangrijkste kenmerken van dit atypische bedrijfsgebouw: strak, industrieel en met enkele speelse accenten. Met het oog op corporate branding was het ook belangrijk dat het design van de autocarvloot er in terug te vinden was.
Voor de ‘look’ van het gebouw oriënteerde BURO B architectuur + interieurdesign zich dus op het logo van Heidebloem, waardoor de kleuren groen, wit en zwart een belangrijke rol spelen in het ontwerp. Qua materiaalgebruik werd vooral gekozen voor staal, zichtbeton en sandwichpanelen: eerlijke en duurzame materialen.
- Busbedrijf Heidebloem is tevreden met de overstap naar ‘toekomstbestendige’ nieuwe busgarage. In de ‘look’ van het gebouw kwamen de kleuren van het Heidebloem-logo terug: groen, wit en zwart. Foto Heidebloem.