Busreizen in België enorm populair: “Goedkoper en comfortabeler dan vliegtuig”
Busreizen worden almaar populairder. De voorbije paasvakantie zaten er 15 procent meer mensen op een Belgische reisbus dan een jaar eerder. Sommige busbedrijven beleven recordjaren, noteerde Het Nieuwsblad, na een rondje langs autocarondernemers: “We hebben werk zat”, zeggen Limburgse touringcarbazen.
“Sinds het einde van de coronacrisis blijft de interesse voor busreizen toenemen. Verschillende reisbusondernemingen hebben vorig jaar al meer boekingen geteld dan in het recordjaar 2019”, stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van FBAA, de federatie van Belgische autocarondernemers. De voorbije paasvakantie reisden 132.000 Belgen met de bus, 15 procent meer dan het jaar voordien. En alle leeftijden stappen aan boord. Zowel jongeren, studenten, gezinnen als senioren kiezen meer voor de reisbus.
“Wij hebben werk zat”, bevestigt Jurgen Baus van het gelijknamige autocarbedrijf uit Wellen. “Vorig jaar was een recordjaar en het ziet ernaar uit dat dit jaar even goed zal zijn.”
“Bij ons is zowel het personeelsbestand als de vloot uitgebreid. We hebben ongeveer tien voertuigen meer dan vóór de coronaperiode”, zegt Dennis Pellens, COO van Alk Reizen uit Alken.
Rik Vanheusden, CEO van Reizen De Zigeuner uit Diepenbeek, ziet zijn rode bussen ook vlot vollopen: “Vaste klanten blijven terugkomen en er komen er steeds nieuwe bij. Sommige mensen gaan niet meer graag naar luchthavens vanwege de rompslomp met paspoorten en tickets. Bij ons hoef je maar een kwartier voor vertrek aanwezig te zijn. Veel kinderen raden het hun ouders ook aan om voor een busreis te kiezen, horen we van onze klanten. Bij een vliegreis ben je vaak op je ongemak, moet je je haasten of juist lang wachten op koffers of vluchten. Dat heb je allemaal niet bij busreizen.”
“Mensen die niet meer ver willen of kunnen rijden met de auto, kiezen vaak voor de bus. De ticketprijzen van vliegvakanties zijn flink gestegen, zelfs bij budgetmaatschappijen. Voor veel mensen is de bus een zeer betaalbaar en comfortabel alternatief. En een stuk groener”, zegt Dennis Pellens.
“Autocarreizen kosten ook meer dan vroeger”, geeft Jurgen Baus aan. “Maar het reiscomfort is sterk verbeterd, daar hechten we veel waarde aan. We kiezen liever voor tien mensen minder op de bus zodat iedereen comfortabeler zit.” Naar Benidorm sjezen in een touringcar terwijl je knieschijven versmelten met de rugleuning van de stoel vóór je, is er niet meer bij. In het Nieuwsblad-artikel laten de ondernemers met graagte zien hoeveel beenruimte er wel is.
Rik Vanheusden beschrijft: “Vroeger wilden mensen niet boven de wielen zitten, maar alles is nu luchtgeveerd, hobbels merk je amper nog. De beenruimte op een reisbus is enorm vergeleken met een vliegtuigstoel. Wij bieden al meer dan 30 jaar een viersterrenservice met een beenruimte van minstens 85 centimeter, dat is heel ruim, ook voor grotere mensen. In onze normale touringcars hebben we 50 plaatsen, terwijl het er 58 of 60 kunnen zijn, waardoor de stoelen verder uit elkaar kunnen staan.”
“Voor onze pendelreizen naar Spanje hebben we dubbeldekkers met Royal Class-stoelen. In die bussen passen 90 zitplaatsen, maar wij houden het op 66, zodat je bijna een meter beenruimte hebt en de rugleuning redelijk ver naar achter kan plooien”, gaat Vanheusden verder.
“Een belangrijke verbetering is dat onze bussen USB-poorten voor tablets en gsm’s hebben”, stellen Vanheusden en Baus. “Dat is tegenwoordig een prioriteit. Klanten vragen expliciet of ze hun batterij kunnen opladen tijdens de rit”, lacht Baus. “We hebben zelfs wifi. Onze passagiers kunnen de hele busreis hun telefoon of tablet gebruiken. Op het vliegtuig kan dat niet”, merkt Vanheusden fijntjes op.
Klopt het dat de reisbus tegenwoordig een jonger publiek aanspreekt? “Niet elke bestemming, maar bijvoorbeeld citytrips of ritten naar een concert doen het goed bij jongeren”, overloopt Vanheusden. “Kerstmarkten vallen ook in de smaak bij die doelgroep. Of shoppingdagtrips of een tocht naar de Champagnestreek”, haalt Baus aan.
Bij Alk Reizen verzorgen ze voornamelijk busreizen voor verenigingen, scholen en bedrijven. “Zulke ritten boek je best lang van tevoren”, tipt Dennis Pellens. “Om een idee te geven: als je voor mei volgend jaar zo’n bus wil reserveren, ben je nu al te laat.”
- Busreizen in België enorm populair: “Goedkoper en comfortabeler dan vliegtuig”. Foto De Zigeuner.