CNV Vakmensen doet niet mee met stakingsacties in het openbaar vervoer: “Dit is voor ons niet het moment om actie te voeren”
CNV Vakmensen doet de komende tijd niet mee met stakingsacties in het openbaar vervoer (FNV start morgen met estafette-acties in Groningen en Drenthe). “We hebben in februari het eindbod van de werkgevers neutraal voorgelegd aan onze leden”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi. “Met een tweederde meerderheid hebben onze leden het eindbod geaccepteerd. Het is een eindbod met een loonsverhoging en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken; dat zijn voor onze leden belangrijke zaken. Dus dit is voor ons nu niet het moment om actie te voeren. Er valt genoeg te verbeteren in het openbaar vervoer, maar dat bewaren heel graag voor de volgende cao-ronde, die in het najaar alweer begint.”
CNV Vakmensen memoreert dat het ov zwaar is geraakt door de coronacrisis. Alleen dankzij honderden miljoenen overheidssteun konden de bussen en trams blijven rijden. En ook nu is het aantal reizigers nog lang niet op het niveau van voor de coronacrisis (op pakweg 70%). “Onze leden realiseren zich heel goed dat veel ov-bedrijven er beroerd voor staan en aan het infuus van de overheid zitten. Tegelijkertijd zijn we tijdens de cao-onderhandelingen wel blijven hameren op het belang van een loonsverhoging en een goede ouderenregeling”, zegt Chikhi.
Het cao-eindbod van de werkgevers, waar de leden van CNV Vakmensen in maart al mee hebben ingestemd, bevat een eenmalige uitkering (van in totaal 1.200 euro) en een loonsverhoging van 2,8% per 1 juli 2022. Daarnaast bevat het eindbod een regeling om tot twee jaar eerder te kunnen stoppen met werken. “Onze leden zien dat dit het maximaal haalbare is. Het huidige inflatieniveau is op dit moment niet bij te benen met loonsverhogingen, dat is gewoon niet realistisch’, zegt mede-onderhandelaar Evert Jan van de Mheen.
In het land is volgens de vakbond verwarring ontstaan over stakingsacties van chauffeurs de komende tijd. “Het beeld dat de acties namens álle chauffeurs plaatsvinden, klopt in ieder geval niet”, zegt Van de Mheen. “Wij gaan onze leden niet oproepen om actie te voeren, dus veel bussen en trams zullen komende tijd gewoon rijden. Tegelijkertijd respecteren wij de acties van onze collega-bond. Onze leden gaan géén ritten van stakers overnemen. Met de werkgevers en met de FNV-collega’s hebben we daar goede afspraken over gemaakt, zodat chauffeurs die wel willen werken niet in de problemen komen.”
De CNV-onderhandelaars beschouwen de huidige cao – vanwege de coronacrisis en de nasleep daarvan – als een ‘bescheiden tussen-cao’: “We hebben onze blik vooral gericht op de volgende cao-ronde”, zegt Chikhi. “Arbeidsomstandigheden, werkdruk en meer waardering staan voor ons hoog op de agenda. Want als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat de marktwerking in het ov veel te ver is doorgeschoten. OV-bedrijven hebben werknemers tot sluitpost op de begroting gemaakt en daar betalen ze nu de prijs voor, met grote personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. Als ze dat ook inzien, kunnen we afspraken gaan maken over hoe het echt beter kan.”
• CNV Vakmensen doet niet mee met stakingsacties in het openbaar vervoer: “Dit is voor ons niet het moment om actie te voeren.” Redactiefoto.