CNV Zorgvervoer & Taxi meldt wel voortgang maar nog geen akkoord; Streven naar een langjarige CAO
Eerder deze maand vond de derde onderhandelingsronde plaats voor de nieuwe CAO Zorgvervoer & Taxi. Het doel is om tijdig nieuwe afspraken te maken voor na 1 januari 2026. De ambities van CNV en FNV zijn groot: in stappen naar een volwassen cao met eerlijke arbeidsvoorwaarden. Op 24 september onderhandelen we verder.
Dit voorjaar hebben vakbonden CNV en FNV samen ambitieuze voorstellen gedaan om stap voor stap te werken aan een volwassen CAO voor zorg- en taxichauffeurs. Die voorstellen waren gebaseerd op een brede peiling onder vijfduizend chauffeurs in de sector. Met een volwassen CAO willen we bereiken dat alle gewerkte uren worden betaald, dat er toeslagen komen voor onverwacht werk of werk op ongebruikelijke tijden, dat gemaakte kosten (zoals reiskosten) worden vergoed, en dat er serieus gekeken wordt naar de maatschappelijke waarde van dit werk: mobiliteit bieden aan kwetsbare groepen in de samenleving.
Erik Honkoop, Vakbondsbestuurder en onderhandelaar CNV: “Het positieve is dat veel werkgevers ons verhaal begrijpen. Acht uur werken en maar zeven uur betaald krijgen is niet meer van deze tijd. Je elektrische auto opladen achter op een industrieterrein zonder daarvoor betaald te krijgen. Onbetaald een kwartier eerder vertrekken om leerlingen op tijd op school te krijgen,” aldus Erik Honkoop, Vakbondsbestuurder en onderhandelaar CNV. Hij noemt nog meer voorbeelden: “Van zes uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds beschikbaar zijn, maar slechts een paar uur betaald krijgen omdat je dienst is opgeknipt in korte stukjes. Cliënten met intensieve zorgbehoefte vervoeren zonder begeleiding, voor een uurloon dat lager ligt dan dat van een pakketbezorger. Dat dit allemaal niet meer zou moeten, daar lijkt iedereen het over eens te zijn.”
De oplossing ligt voor de hand: betere lonen, duidelijke afspraken over werktijden, goede opleidingen voor zorgchauffeurs en eerlijke toeslagen. Dat is niet alleen goed voor de chauffeurs, maar ook voor de cliënten. Bovendien maakt het het vak aantrekkelijker en kan dit bijdragen aan het terugdringen van ziekteverzuim en het aantrekken van nieuwe chauffeurs.
De hamvraag is natuurlijk: wie betaalt dit allemaal? Grote winsten worden in deze sector immers niet gemaakt. Ons antwoord: de opdrachtgevers, en dat zijn vooral gemeenten. Wij begrijpen dat kostenstijgingen niet in één keer kunnen worden doorberekend. Daarom willen we een langjarige CAO, waarin we in meerdere stappen naar een volwassen CAO toewerken. Het voordeel daarvan is dat de kostenverhogingen meegenomen kunnen worden in de nieuwe contracten met opdrachtgevers.
Honkoop: “Samen met onze leden in de onderhandelingsdelegaties verkennen we met werkgevers waar de mogelijkheden liggen. In stapjes naar een eerlijke toeslagen? Hoe rekenen we dit door in de tarieven bij opdrachtgevers? Moeten er betere spelregels – of zelfs een code – komen voor eerlijke aanbestedingen? Hoe krijgen we het ziekteverzuim omlaag? Deze gesprekken verlopen goed, maar werkgevers zijn vooralsnog voorzichtig en terughoudend met toezeggingen.”
De partijen onderhandelen over vijf hoofdonderwerpen:
- het loon- en functiegebouw (inclusief opleiding)
- de invoering van toeslagen
- de verhouding tussen gewerkte en verloonde tijd
- de reiskostenvergoeding, en
- het terugdringen van ziekteverzuim
Op dit moment wordt gewerkt aan mogelijkheden om op al deze punten nader tot elkaar te komen. Op 24 september praten de CAO-partijen verder, en daarna hopen ze meer te kunnen vertellen.
- CNV Zorgvervoer & Taxi meldt wel voortgang maar nog geen akkoord; Streven naar een langjarige CAO. Foto CNV.