Constructiefouten bij de HSL leiden volgens staatssecretaris Heijnen niet tot minder treinen
De dienstregeling op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft toch niet te worden verminderd, aldus demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) voor aanvang van de ministerraad, meldt Treinreiziger.nl. Hetzelfde aantal treinen kan op het traject blijven rijden, alleen rijden de treinen soms wel wat langzamer.
Spoorbeheerder ProRail meldde donderdagavond dat per direct een derde minder treinen over de hogesnelheidslijn zou kunnen rijden als gevolg van een snelheidsbeperking. Op enkele viaducten en bruggen is het mogelijk niet veilig genoeg om met hoge snelheid te rijden.
Constructiefouten waren eerder al ontdekt bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering, waardoor treinen daar sinds het najaar van 2022 slechts 80 kilometer per uur mochten rijden. Elders op de noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn negen kunstwerken met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier gold vanwege de staat van de constructie al een snelheidsbeperking maar naar nu is gebleken is ook 160 kilometer per uur niet meer veilig. De snelheid wordt daarom verder teruggebracht naar 120 kilometer per uur, meldt spoorbeheerder ProRail. Daarvoor hoeft het aantal treinen volgens het ministerie niet te worden beperkt.
Reizigersvereniging Rover sprak gisteren over een “onaangename verrassing” toen bekend werd dat de constructiefouten tot een beperking van het aantal treinen zou leiden. Directeur Freek Bos merkt op dat de lijn nog niet oud is, maar toch al kampt met flink wat fundamentele problemen. “De grote vraag is dus: wat is daar misgegaan? En vooral: hoe gaan we het oplossen?” Rover wil in ieder geval “snel duidelijkheid” over wat reizigers de komende periode kunnen verwachten van de hogesnelheidslijn en over de impact op hun reisschema.
NS-directeur Wouter Koolmees gaf donderdag al aan dat de problemen op de hogesnelheidslijn “veel te lang” duren. “Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend”, zei hij.
- Constructiefouten bij de HSL leiden volgens staatssecretaris Heijnen niet tot minder treinen. Illustratie Wikipedia.