Curator Holland Norway Lines: “Minderheid reizen failliete veerdienst valt onder garantiefonds”; Curator zet speciaal platform op voor gedupeerden
Hans Silvius, curator van de failliete veerdienst Holland Norway Lines (HNL) denkt dat slechts een minderheid van de gedupeerde passagiers van Holland Norway Lines de kosten voor hun geboekte reis vergoed kan krijgen vanuit het garantiefonds SGR. Silvius is nog bezig met de volledige analyse van alle gegevens rond het bankroet van de aanbieder van ferrycruises tussen de Eemshaven/Emden en Kristiansand in Noorwegen, maar verwacht dat “slechts een beperkte groep onder SGR kan claimen”.
HNL kwam naar eigen zeggen in de financiële problemen door het gedwongen vertrek uit de Eemshaven in Groningen, dat met veel annuleringen en extra kosten gepaard ging. De rederij had niet gerekend op het ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’-principe bij het gebruik van de openbare kade in de Eemshaven. Regelmatig was de kade niet beschikbaar voor het MS Romantika. De aanleg van een eigen kade in de Eemshaven – kosten zo’n 12 miljoen euro – waren onoverkomelijk voor de start-up. Eind augustus vroeg HNL uitstel van betaling aan en schrapte per direct alle afvaarten en boekingen naar Noorwegen. Daarna bleek dat alleen een dochteronderneming voor pakketreizen was aangesloten bij het garantiefonds voor reisgelden van de SGR, dat bij een faillissement van een reisorganisatie hulp biedt.
Eerder werd al bekend dat ongeveer 75.000 reizigers gedupeerd zijn door het omvallen van HNL. De curator zet nu een speciaal platform op om alle meldingen van gedupeerde passagiers te kunnen behandelen. Op dit moment komen er zoveel e-mails binnen van mensen die een ticket bij de aanbieder van ferrycruises hadden geboekt, dat een vlotte afhandeling van hun vorderingen in de huidige opzet ondoenlijk is.
Silvius meldde onlangs dat meerdere partijen interesse hebben getoond in een eventuele doorstart van Holland Norway Lines. Maar zo’n nieuwe start is wel ingewikkeld, onder andere doordat er veel werkkapitaal nodig is voor bijvoorbeeld de huur van het schip (inmiddels terug bij de eigenaar), brandstof en de circa vierhonderd bemanningsleden die worden ingehuurd bij maritieme uitzendbureaus. Daardoor gaan er maanden overheen voordat de veerdienst echt wat oplevert.
- Curator Holland Norway Lines: “Minderheid reizen failliete veerdienst valt onder garantiefonds”; Curator zet speciaal platform op voor gedupeerden. Het MS Romantika is inmiddels terug naar de eigenaar. Foto HNL.