De ‘Betere bus’: BRT en andere vormen van de hoogwaardige bus
Vanmiddag is het eerste exemplaar van het boek de ‘Betere bus’ van de hand van Rob van der Bijl en Niels van Oort en verschenen bij Acquire Publishers gelanceerd tijdens een feestelijke bijeenkomst waarop het tevens werd uitgereikt aan de auteurs. Ze hebben dit boek geschreven om alle mogelijkheden van hoogwaardige bus in openbaar vervoer voor het voetlicht te brengen. Of, zoals ze bij BNR zeiden, “de bus wat meer sexy te maken.”
Betere bus staat niet alleen voor BRT (‘Bus Rapid Transit’) en de lichtere vorm BHLS (‘Bus with High Level of Service’), maar ook voor alle toepassingen van de bus waarmee het openbaar vervoer hoogwaardiger wordt: een slim versnelde stadsbus, een sociaal gedragen buurtbus, een effectieve vraagafhankelijke bus, een comfortabele bus op de langere afstanden, een bustaxi in de buurt en meer. Inzoomend op BRT en BHLS is de uitdaging telkens om deze vormen van betere bus op de juiste manier in te zetten in de mix van ov-oplossingen. Over hoe dat kan, gaat dit boek dat is doorspekt met buiten- en binnenlandse voorbeelden. Het is daarom een standaardwerk over de hoogwaardige bus voor ontwerpers, planners, opdrachtgevers, vervoerders, politici en bestuurders en reizigers en hun belangverenigingen.
Prof.dr.ir. Rob van der Bijl is bouwkundig ingenieur en als gastprofessor Mobiliteitsplanning verbonden aan de Universiteit Gent. Verder werkt hij sinds de jaren tachtig wereldwijd als zelfstandig expert en publicist (RVDB Urban Planning). Hij staat bovendien bekend als geestelijk vader van Lightrail.nl (1999) en als medeoprichter en ‘lead partner’ van Favas.net (2009). Zijn professionele activiteiten worden gekenmerkt door een multidisciplinaire aanpak op de snijvlakken van stedenbouw, vervoer, cultuur en technologie. Behalve met toegepast onderzoek en regulier onderwijs is hij al zijn hele professionele leven actief als gastdocent aan instellingen en universiteiten wereldwijd. Kijk ook eens op: https://rvdb.favas.net/, https://www.lightrail.nl/ en https://favas.net/.
Dr.ir. Niels van Oort is civiel ingenieur en werkt als universitair hoofddocent Openbaar Vervoer aan de Technische Universiteit Delft en is mededirecteur van het Smart Public Transport Lab. Hij is sinds ruim vijftien jaar betrokken bij ov-projecten en -onderzoek. Zijn belangrijkste expertisegebieden zijn de planning en het (datagedreven) ontwerp van openbaar vervoer. Naast zijn reguliere onderwijs verzorgt hij trainingen en publiceert regelmatig artikelen in (internationale) tijdschriften en algemene media.
Eén belangrijke conclusie van de schrijvers: “Er bestaan volop mogelijkheden voor de betere bus, zeker in Nederland. Er liggen veel kansen om die mogelijkheden te benutten, maar initiatiefnemers moeten wel bedenken dat er geen gemakkelijke of goedkope methode is. Kwaliteit heeft een prijs. Dat geldt voor al die vormen van de betere bus die we in dit boek hebben beschreven. Het is daarom niet opportuun om ze te reduceren tot vermeend goedkopere varianten van respectievelijk metro en tram, zoals we vaak zien in beleid en planning.
Er is volgens ons geen principieel verschil tussen de betere bus in de stad of een hoogwaardige openbare bibliotheek in diezelfde stad. Zulke voorzieningen zijn er voor gebruikers. Ze vervullen een maatschappelijke functie.”
Hun standaardwerk ‘Betere bus’ is verschenen bij Acquire Publishers en kost € 49,95. Het is te verkrijgen via www.ovmagazine.nl. Wie grotere aantallen wil bestellen kan zich wenden tot de uitgever (Geert Dijkstra, geertdijkstra@acquire.nl). In het najaar verzorgen de beide auteurs ook nog een masterclass over dit thema.
- De ‘Betere bus’: BRT en andere vormen van de hoogwaardige bus. Illustratie Acquire Publishers.