De FNV vindt dat de toekomst van het ov – en vooral het streekvervoer – op het spel staat
Door de coronaperiode heeft het Nederlandse streekvervier extra veel te lijden gehad. Door de afname van het reizigersaantal is de ov-dienstregeling in heel Nederland verder afgeschaald. Daarmee is de bereikbaarheid tussen stad en regio met het ov tot een zorgwekkend niveau gedaald, concludeert vakbond FNV vandaag.
“Het is niet duidelijk wanneer er wel of niet een bus rijdt, het personeelstekort loopt verder op en de werknemers staken voor werkdrukverlaging. De reiziger en de werknemer zijn volledig de pineut. Wat blijft er nog over van het streekvervoer?”
De FNV waarschuwt dat de achteruitgang van het streekvervoer stevig doorgaat en zegt de afgelopen tijd een extra toename aan rituitval te zien. “Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. De ov-bedrijven genieten nog tot en met eind van dit jaar coronasteun. Daarna stelt de overheid minder geld beschikbaar – 150 miljoen euro – om eventueel tegenvallende reizigersaantallen op te vangen. De ov-bedrijven dreigen daardoor in de financiële problemen te komen. De overheid wil immers dat die bedrijven straks weer zelfstandig kunnen opereren.”
Met hun enorme rituitval etaleren de ov-bedrijven dat ze er nu al niet uitkomen met hun geld. “We hebben meer geld nodig, is de boodschap.” Maar deze strijd tussen bedrijven overheid dupeert reiziger en werknemer nog meer, aldus FNV Streekvervoer. De vakbond maakt zich grote zorgen. “Voor de reiziger is er enerzijds sprake van een slechtere bereikbaarheid als gevolg van het schrappen, en verder uithollen van dunbevolkte buslijnen de afgelopen jaren. Anderzijds door het extreem hoge rituitval de laatste maanden. Hierdoor verlaten juist nog meer mensen het ov, terwijl onze overheid de burgers aanmoedigt om juist meer het ov te gaan gebruiken.”
Daarnaast merkt de vakbond op dat de werkdruk voor al het streekpersoneel in het ov tot een recordhoogte is gestegen en het ziekteverzuim rond de 20 procent schommelt. “De oplopende personeelskrapte veroorzaakt een nog hogere werkdruk voor de chauffeur en zorgt voor een nog grotere onbetrouwbaarheid qua dienstregeling voor de reiziger. Dit werkt ontmoedigend voor bestaande en nieuwe werknemers om in het streekvervoer te blijven werken. Het lijkt een negatieve spiraal waarin het Nederlandse streekvervoer is terecht gekomen. Hoe komen we hier met zijn allen weer uit?”, vraagt FNV Streekvervoer zich af.
De vakbond pleit voor investeringen in het ov, voor een optimale dienstregeling met lucht en ruimte die reizigers aantrekt. “Door constant elke minuut weg te bezuinigen uit de dienstregeling wordt de werkdruk steeds verder omhoog gejaagd. Voor een goede dienstregeling heb je voldoende buschauffeurs nodig. Dat betekent dat juist al het onbenut arbeidspotentieel gebruikt dient te worden. Maar dat gebeurt niet.”
Kenmerkend voor het streekvervoer is dat er steeds meer kleinere contracten worden verstrekt. Het liefst nemen de bedrijven mensen aan die weinig uren over veel dagen willen werken. Maar niet meer een voltijdse baan met regelmatige rij- en rusttijden. “De bedrijven nemen liever iemand in dienst die 24 uur verspreid over 5 dagen wil werken. Het ophogen van contracturen gebeurde voorheen en nu nog steeds, veel te weinig. Ondanks het forse personeelstekort zijn er nog steeds uitzendkrachten die niet vast in dienst worden aangenomen.”
- De FNV vindt dat de toekomst van het ov – en vooral het streekvervoer – op het spel staat. Foto FNV.