De Lijn wil vlottere doorstroming in steden en gemeenten
OV-bedrijf De Lijn wil zich assertiever gaan opstellen tegenover gemeenten en steden om de vlotte doorstroming en de stiptheid van bussen en trams te kunnen garanderen. Dat stelden directeur-generaal Ann Schoubs en voorzitter Johan Sauwens nadrukkelijk tijdens de jaarvergadering van de Vlaamse Vervoersmaatschappij.
Het voorbije jaar 2021 waren reizigers met 65,4% iets meer tevreden dan het jaar voordien toen de impact van corona veel groter was. Daarmee werd de negatieve tendens van de voorbije vijf jaar al enigszins omgebogen maar de ambitie ligt hoger. De Lijn wil de volgende jaren gaan voor een tevredenheidsscore van minstens 70%. Met amper 50% voor stiptheid scoort De Lijn wel beter dan de 43% uit 2020, maar het betekent wel dat nog steeds één op twee voertuigen niet op het voorziene tijdstip aan de halte komt. “Stiptheid is een breekpunt en wanneer tram of bus meer dan 10 minuten te laat komen, is dat voor de reizigers een reden om af te haken. Reizigers willen ook geïnformeerd worden over eventuele vertragingen”, aldus Schoubs. “In het eerste kwartaal van 2022 haalden wij reeds een stiptheidspercentage van 77,9%. Wij moeten niet alleen kijken naar ritten die te laat zijn omdat het bijvoorbeeld ontbreekt aan maatregelen voor een betere doorstroming. Wij moeten chauffeurs ook overtuigen om niet te vroeg te vertrekken en rekening te houden met de opgestelde dienstregeling”.
Zowel Schoubs als Sauwens beklemtoonden dat De Lijn voortaan meer assertiever en meer open en direct zal communiceren met gemeenten en steden wanneer de stipte dienstverlening in het gedrang komt door gebrek aan maatregelen of infrastructuur die een vlotte doorstroming verhindert. Dat kan gaan over wegwerkzaamheden, maar even goed over verkeerslichtenbeïnvloeding of een falend parkeerbeleid.
Flankerende maatregelen zijn noodzakelijk opdat het openbaar vervoer zijn rol kan vervullen en kan bijdragen tot een betere leefbaarheid in steden en gemeenten, klinkt het onomwonden. Ook gaf De Lijn aan in gesprek te willen gaan met Antwerpen, Gent en de kustgemeenten waar dringend herstellingswerken aan tramsporen moeten gebeuren opdat trams er terug ongehinderd tegen hun normale snelheid kunnen rijden.
Voorzitter Sauwens kaartte bij het aspect van de niet-gereden ritten ook aan dat vakbonden De Lijn te vaak gebruiken als een middel om hun eisen kracht bij te zetten, ook al gaat het om een algemene staking of staking van overheidsdiensten in het algemeen. “Wij willen de vakbonden het stakingswapen niet ontzeggen, maar wanneer er van de 34.000 ritten 14.000 niet gereden kunnen worden door een algemene staking, dan kunnen daar wel vragen bij gesteld worden”. (GVL)
- De Lijn wil vlottere doorstroming in steden en gemeenten. Foto De Lijn.