De nieuwe buurtbus in Apeldoorn is na tien maanden al een blijvertje: het wordt een officiële buslijn
Nadat Keolis een jaar geleden 64 bushaltes liet vervallen in Apeldoorn, stonden bewoners op hun achterste benen. Keolis vond het op sommige plekken niet meer efficiënt om bussen de hele dag door (lege) rondes te laten rijden. Een aantal van de haltes in Berg en Bos en Ughelen vervielen, waarop bewoners het initiatief namen een buurtbus op te zetten.
“Dan doen we het zelf wel”, zeiden Harry Blom uit Ugchelen en de in Berg en Bos woonachtige Otto Verkerke. Daar namen ze het initiatief voor een buurtbus, met chauffeurs op vrijwillige basis. De provincie Gelderland zorgde voor subsidie, Keolis leverde bussen en de gemeente Apeldoorn stemde toe. In eerste instantie voor anderhalf jaar. Alle partijen zijn echter zo tevreden dat nu al is besloten om die proef om te zetten in een officiële buslijn. Dat bevestigen vervoerder Keolis en de provincie Gelderland, die meefinanciert, aan De Gelderlander.
“De reizigersaantallen in zowel Berg en Bos als Ugchelen zijn ver boven verwachting”, zegt Keolis-projectmanager Rob Plooy. Zo was in Ugchelen het idee dat op jaarbasis vierduizend mensen gebruik zouden maken van de buurtbus, maar na tien maanden zijn dat er al bijna zesduizend. “Dit is een succes, want het voorziet in een behoefte. Er zijn geen argumenten om te zeggen dat we ermee moeten stoppen.”
Wat was het geheim van het succes van de nieuwe buurtbus? “De grote groep vrijwilligers en de bereidheid om het openbaar vervoer in de omgeving overeind te houden”, zegt Harry Blom als voorzitter van de buurtbusvereniging in Ugchelen. “We hebben 41 chauffeurs. Daardoor ben je maar één keer in de twee weken aan de beurt. Maar als er eens iemand ziek is, vakantie heeft of op zijn kleinkind moet passen, staat er binnen vijf minuten een vervanger. Berichtje in de groepsapp en klaar is Kees.”
Dat geldt ook in Berg en Bos, zegt coördinator Jan Willem de Visser. “In het begin was het wennen, als onervaren chauffeur. Vooral op de bloedlinke Koninginnelaan, vol verkeersdrukte en de smalle weg. Soms gaan de zijspiegels bijna verloren. Maar hoe vaker je rijdt, hoe makkelijker het gaat.”
In Ugchelen is de route door sommige smalle straten al aangepast, zegt Blom. “Maar dat is het enige probleempje geweest tot nu toe. Als oud-schooldirecteur kom ik weleens oud-leerlingen tegen tijdens een rit. Dan kletsen we bij en als het kan, zet ik ze thuis af. Mooi man. Met de buurtbus mag dat. Dat maakt dit zo mooi.”
Vervoerder EBS neemt in december voor 13 jaar de concessie IJssel-Vecht van Keolis over, maar volgens projectmanager Rob Plooy gaat de buurtbus ‘naadloos over’ in de nieuwe aanbesteding. Wel komen er twee nieuwe bussen. Daarmee zijn Berg en Bos en Ugchelen voor de komende jaren verzekerd van openbaar vervoer in hun omgeving. In totaal rijden in het gebied IJssel-Vecht 24 van die bussen rond, zegt Plooy.
Op dit moment zijn er geen plannen om de buurtbus in meer Apeldoornse buurten te laten rijden, weet Christel de Jong, woordvoerster provincie Gelderland. ”Als een buurtbus op een andere plek nodig is, zijn Berg en Bos en Ugchelen twee goede voorbeelden hoe je dit succesvol kan organiseren.”
- De nieuwe buurtbus in Apeldoorn is na tien maanden al een blijvertje: het wordt een officiële buslijn. Foto RRReis.