De nieuwste Brusselse ‘Tram New Generation’ versterkt tramaanbod in Brussel
Op woensdag 26 april stapten de eerste reizigers aan boord van de nieuwste Brusselse ‘Tram New Generation’ (TNG). Deze hypermoderne tram van Alstom is nog toegankelijker en comfortabeler, maar meer dan dat versterkt het ook het tramaanbod in Brussel. De tram rijdt op het noordelijke deel van lijn 51, tussen het Zuidstation en Stadion. Op deze lijn reden tot nu PCC-trams, de oudste van het netwerk. Deze tram is de eerste van een reeks van 90 trams die de MIVB bestelde. Ze worden de komende drie jaar geleverd.
De TNG is een moderne en stijlvolle evolutie van de meest recente trams (T3000 en T4000) die momenteel op het MIVB-net rijden. Het design van de TNG is geïnspireerd op de art-nouveaustijl en werd toevertrouwd aan designer Axel Enthoven van het bedrijf Yellow Window. De nieuwe tram is ruimer en comfortabeler, met brede deuren en een lage vloer. Het voertuig werd ontworpen met een gemakkelijker toegang voor personen met beperkte mobiliteit en een nog betere doorstroming en comfort voor de reizigers aan boord. De tram beschikt over twee multifunctionele ruimtes voor rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen, en de opstelling van de stoelen zorgt voor meer comfort op langere trajecten. De TNG is ook uitgerust met in de vloer geïntegreerde handmatige oprijplaten, die het in- en uitstappen voor rolstoelgebruikers vergemakkelijken bij haltes waar nog geen aangepaste perrons zijn. Klapstoelen, grote informatieschermen met lijnschema’s, indirecte ledverlichting en een efficiënt luchtkoelsysteem vullen de binneninrichting aan, terwijl soepele draaistellen trillingen tot een minimum beperken.
Er zijn innovaties toegevoegd voor de veiligheid van reizigers, bestuurders en andere weggebruikers (voetgangers, automobilisten) gevoelige sensoren aan elke deur, externe achteruitkijkcamera’s naast de gewone spiegels en frontcamera om de dode hoek te verkleinen en obstakeldetectie. Een deel van de voorkant van de tram is ook uitgerust met zachte elementen om de impact bij een botsing te verminderen, en er is ook een anti-ontsporingscontrolesysteem. De TNG rijdt in Brussel in een korte versie van 32 meter, met 182 plaatsen, waarvan 47 zitplaatsen, en een lange versie van 43 meter, met 256 plaatsen, waarvan 65 zitplaatsen.
In 2018 ondertekende de Brusselse ov-maatschappij een raamovereenkomst waarmee ze tot 175 nieuwe trams kan aankopen, met een eerste vaste bestelling van 60 voertuigen. Een tweede bestelling van 30 trams volgde midden 2019. In totaal bestelde de MIVB dus momenteel 90 TNG’s: 79 korte trams en 11 lange trams. De levering van de eerste bestelling van 60 voertuigen, die in 2021 begon, duurt tot 2025. De laatste van de 2de bestelling TNG-trams wordt eind 2026 in Brussel verwacht.
- De nieuwste Brusselse ‘Tram New Generation’ versterkt het tramaanbod in Brussel. Foto MIVB.