De ov-reiziger in Vlaanderen lijkt de dupe te worden van de basisbereikbaarheid: ov-reizigersorganisaties vinden Gents Regionaal Mobiliteitsplan alvast ‘een gemiste kans’
Zaterdag 29 juli is de laatste dag om bezwaarschriften in te dienen tegen het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Gent (RMP). Volgens de Gentse Busbeweging (GBB), een combinatie van lokale, regionale en Vlaanderen-brede reizigersorganisaties, is dit RMP een gemiste kans. “Een optelling van wensenlijstjes maar geen samenhangend en cijfermatig onderbouwd plan. Met dit RMP is de door Vlaanderen beoogde vermindering van het aantal gereden autokilometers onhaalbaar”.
De Gentse Busbeweiging diende vrijdag een bezwaarschrift in (bijlage). In maart keurde de vervoerregioraad het voorlopig ontwerp RMP goed. “Het RMP ambieert het individuele autogebruik te doen verminderen maar becijfert niet welke gevolgen de voorgestelde investeringen op de vervoerwijzekeuze zouden hebben”, aldus de GBB. “Het RMP vraagt extra middelen voor duurzaam vervoer maar het vraagt ook middelen voor grootschalige (vracht)autoinfrastructuur. Het RMP maakt geen duidelijke keuze.”
Voor “korte” verplaatsingen tot 3 km verwijst het RMP uitdrukkelijk naar de fiets. Nochtans is de fiets voor vele verkeersdeelnemers geen realistische keuzemogelijkheid. Daarenboven is een groot deel van de huidige bus- en tramverplaatsingen (en 40% van de autoverplaatsingen) binnen Gent korter dan 3 km. “Een positieve keuze voor het openbaar vervoer op korte afstand”, aldus de GBB. Het RMP gaat uit van ‘aanvaardbare’ wandelafstanden (van de vertrekplaats tot de meest nabije halte) tot 800 meter. De succesvolle praktijk in Zwitserse steden bewijst dat de maximaal aanvaarde wandelafstand naar de halte 300 tot 400 meter bedraagt.
De ervaring in Drongen Luchteren, waar eind januari enkele halten van stadsbuslijn 18 werden geschrapt, bewijst dat de drempel naar het vervangende Vervoer op Maat (VOM) veel te hoog is. Het bedieningsgebied van de bestaande belbus (VOM) Zomergem werd gewoonweg uitgebreid tot Luchteren. Praktijktesten bewezen dat de belbuscentrale van De Lijn vele gevraagde VOM-ritten van Drongenaren noodgedwongen moest weigeren, zelfs om teraardebestellingen in het kerkhof te kunnen bijwonen. In tegenstelling tot een gewone buslijn met een vaste én De Lijn ‘bindende’ dienstregeling wordt het kunnen maken van een rit met VOM immers helemaal niet gewaarborgd.
De GBB verwijst naar de conclusie van het Milieu-Effectenrapport (MER) dat het RMP doorrekende. Het MER voorspelt een verdere toename van het aantal gereden autokilometers in 2030. Dit is in strijd met het Vlaamse Energie- en Klimaatplan, dat een vermindering van het aantal gereden autokilometers met 15% beoogt. De GBB vraagt dan ook dat Vlaams minister Lydia Peeters dit RMP niet zou goedkeuren.
- De ov-reiziger in Vlaanderen lijkt de dupe te worden van de basisbereikbaarheid: ov-reizigersorganisaties vinden Gents Regionaal Mobiliteitsplan alvast ‘een gemiste kans’. Foto Stad Gent.