E-busconstructeur Ebusco geeft winstwaarschuwing en zoekt drie productiepartners om productieproblemen op te lossen
E-bussenbouwer Ebusco in Deurne blijft met productieproblemen kampen en stuurde een forse winstwaarschuwing uit. Het bedrijf publiceert pas over een kleine twee weken op 9 augustus een update over de eerste zes maanden van 2023, maar in een persbericht stelde het dat “door de tegenwinden blijven de financiële prestaties in de eerste helft van het jaar onder de verwachtingen”. Net als andere busconstructeurs heeft Ebusco al enige tijd te kampen met problemen in de toeleveringsketen. “Dat leidt in combinatie met aanhoudende arbeidstekorten tot meer vertragingen in de busproductie dan verwacht.”
En dat heeft een stevige weerslag op de cijfers. De e-busconstructeur boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 41 miljoen euro, en het verlies (negatieve ebitda of brutobedrijfswinst) is zelfs hoger: 44 miljoen euro. Over het volledige jaar verwacht Ebusco dat de omzet die van 2022 – 111,6 miljoen euro – zal overstijgen. In 2024 denkt het bedrijf weer winst te maken.
Op 9 augustus verstrekt Ebusco verdere details, net als ‘geplande acties’ om de ommekeer in te zetten. De busconstructeur heeft drie assemblagepartners in en buiten Europa in de arm genomen om de productie op te voeren. “Niet alleen hebben zij afzonderlijk al bewezen dat ze de kwaliteit van de assemblage kunnen garanderen, ze helpen ook om de productie te versnellen en de brutomarge te verbeteren”, aldus het Ebusco-persbericht.
Beleggers in Ebusco lijken, aldus het Belgische zakenmagazine De Tijd, niet onder de indruk. Op het Amsterdamse Damrak ging het aandeel 7 procent lager naar een dieptepunt, terwijl het al niet best ging. Na een kritisch rapport van ABN AMRO – waarin een analist rivalen als Iveco, VDL en MAN bloemetjes toewierp – in maart gooiden heel wat beleggers het aandeel overboord.
De intekenprijs van oktober 2021 (23 euro) ligt ver weg. Toen waardeerden beleggers de ambitieuze busbouwer op zo’n anderhalf miljard euro. Daar blijft nog minder dan 450 miljoen van over. Dat is ook slecht nieuws voor Marc Coucke. De Vlaamse ondernemer was via zijn beursvehikel Alychlo bij de beursgang een van de hoeksteeninvesteerders, met een bedrag van 30 miljoen euro. Volgens de website van Alychlo is Coucke nog altijd aandeelhouder, maar hoeveel procent de Oost-Vlaming heeft, is niet duidelijk. Het winstalarm is de zoveelste tegenvaller voor het bedrijf dat eind 2021 nog lof kreeg van de Nederlandse koning Willem-Alexander. Sinds de coronapandemie botsen de grote ambities van oprichter Peter Bijvelds op een muur van praktische bezwaren. Daardoor krijgt Ebusco zijn bussen maar niet uitgeleverd, met verliescijfers en boze klanten tot gevolg.
“Het is hoopgevend dat het bedrijf die problemen ziet afnemen in de tweede jaarhelft. In de tussentijd lijkt de busbouwer wel marktaandeel te verliezen aan concurrenten die hun zaken beter op orde hebben. Terwijl Ebusco over heel 2022 maar 75 elektrische bussen kon leveren in Europa, brachten concurrenten VDL en Solaris er respectievelijk 344 en 342 aan de man,” aldus De Tijd.
Analisten en beleggers richten hun hoop voor de langere termijn vooral op het nieuwe model van het bedrijf. De Ebusco 3.0, die 95 passagiers 700 kilometer ver moet kunnen brengen zonder tussentijds op te laden, moet een echte gamechanger worden. Volgens Ebusco heeft het nieuwe model een veel lagere total cost of ownership (TCO) – de belangrijkste factor voor een koper – dan diesel- of waterstofbussen. Alleen is de 3.0 nog niet op de markt. Als Ebusco straks wil kunnen doorpakken, moet het eerst zijn productie op orde krijgen. Het tweede halfjaar wordt daarvoor de lakmoesproef.
In de tussentijd rijst bij De Tijd de vraag of het busbedrijf uit het Nederlandse Deurne dat nog op eigen houtje kan. Analisten vragen zich al hardop af of de cashpositie zal volstaan om de ambities waar te maken. Die vraag zal alleen luider klinken nu het bedrijf laat weten dat het over 2023 een negatieve ebitda zal draaien.
• E-bussenbouwer Ebusco geeft winstwaarschuwing en zoekt drie productiepartners om productieproblemen op te lossen. Foto Ebusco.