De Rotterdanse RET wil met de tram het stroomtekort te lijf; een innovatieve aanpak die ook elders in Nederland kan werken
Het Rotterdanse OV-bedrijf RET gaat op bijzondere wijze het overbelaste stroomnet helpen ontlasten. Vanaf vandaag levert de RET uit het eigen netwerk stroom aan andere partijen. Een Europese primeur die op meer plekken toepasbaar is.
“Je kunt ons elektriciteitsnetwerk zien als één groot verlengsnoer door Rotterdam”, zegt RET-directeur Linda Boot in het AD. “Er is echter veel meer stroom beschikbaar dan onze trams en metro’s nodig hebben. Zeker in daluren en ’s nachts.”
Het gaat om aanzienlijke hoeveelheden energie. Over het circa 200 kilometer lange netwerk van de RET gaat jaarlijks 90.000 mega-wattuur aan elektriciteit – genoeg om 36.000 huishoudens van stroom te voorzien. De eerste afnemers zijn natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap en de gemeente Rotterdam.
Het idee komt van RET-technicus Leo Vliegenthart, die het een jaar of vijf geleden lanceerde tijdens de ontwikkeling van Feyenoord City. “Hij zag dat we een eigen stroomnetwerk hebben, maar alleen stroom gebruiken als onze voertuigen rijden”, aldus Boot. De afgelopen jaren heeft de RET het plan verder uitgewerkt en is er ook een omvormer gebouwd. De trams en metro’s rijden namelijk op 700 volt, een voltage dat ongeschikt is voor andere toepassingen.
De timing komt op een cruciaal moment. Zoals overal in Nederland zit het stroomnet in en rond Rotterdam vrijwel vol. “De situatie is nijpend”, zegt wethouder Chantal Zeegers (klimaat, wonen en bouwen). “Scholen, kantoren en bedrijven die willen uitbreiden, kunnen geen aansluiting krijgen. Ook in de haven is dat op de meeste plekken niet meer mogelijk. Ze moeten wachten tot 2032-2035.”
Rotterdam wil 2000 megawatt-uur afnemen voor twee nieuwe laadpleinen voor auto’s, waarvan één bij Rotterdam Alexander. Dat is goed voor zo’n 30.000 laadbeurten per jaar. Ook Zuid-Hollands Landschap profiteert: dat gebruikt de stroom voor emissiearm natuurherstel in Natura 2000-gebieden. Vanwege de strenge stikstofregels is uitstoot in de toekomst taboe.
Volgens RET-directeur Boot is het initiatief op veel meer plekken in Nederland toepasbaar. “Denk aan Den Haag, Amsterdam en Arnhem met hun metro-, tram- en trolleynetwerken. Ook ProRail kan dit rond het spoor toespassen.” Technisch is dat niet erg gecompliceerd. ”Het idee is innovatief, de uitvoering eenvoudig. Nodig zijn alleen een eigen stroomnet en een vergunning om elektriciteit te leveren.”
- Het Rotterdamse tram-initiatief is een Europese primeur, stelt Boot. “Er is al interesse uit het buitenland. Zo zijn er collega’s uit België op bezoek geweest.” Foto RET R.Keus.