De Russische auto-industrie bezwijkt onder sancties; taxiondernemers hebben moeite (dure) onderdelen te vinden
Het hart zonk Eldar Gadzhiev in de schoenen toen hij op een dag in april het sputteren van de motor van zijn Skoda hoorde. Gadzhiev, die een vloot van vier auto’s bezit die hij als taxi’s in Moskou inzet, wist dat het een vreselijke en dure tijd was voor pech, schrijft The Guardian. De prijzen voor reserveonderdelen, als ze al te vinden waren, zijn flink uit de hand gelopen sinds Vladimir Poetin twee maanden eerder opdracht gaf tot de invasie van Oekraïne. “Ik begreep dat ik me in een precaire situatie bevond”, zei hij. “Ik dacht: de reparatie gaat net zoveel kosten als de auto.” Dealers waren nutteloos, zei hij. Zijn auto-onderdelenwinkel vertelde hem dat de wachtlijst maandenlang was, tijd die hij niet had om zijn Skoda te repareren.
Dus postte hij op een openbare chat. Toen “ontplofte’ zijn telefoon. Hij kreeg tientallen telefoontjes, sommige van ‘ruw’ klinkende ‘dealers’ die aanboden om af te spreken of hem vage beloften deden om de onderdelen te krijgen die hij nodig had. “Het is pure speculatie”, zei hij. “Er zijn geen reserveonderdelen meer. Dus de prijzen zijn ofwel veel te hoog, en je zou de auto bijna weggooien, of je denkt: is dit niet illegaal?” Gadzhiev vermoedde dat veel van de onderdelen die hem werden aangeboden, waren gestolen. “Het is de terugkeer van het oude banditisme”, voegde hij eraan toe.
Weinig sectoren van de Russische economie voelen meer de druk van het bijna totale isolement van het land dan de autosector, waar onderdelen voor nieuwe en gebruikte voertuigen schaars zijn. Maar de situatie is misschien nog zorgwekkender in de Russische luchtvaartindustrie, met de honderden door Rusland geannexeerde geleaste vliegtuigen van veelal Europese leasemaatschappijen. Russische luchtvaartmaatschappijen kannibaliseren nu hun vloten voor onderdelen terwijl ze op zoek gaan naar nieuwe importbronnen. Sommige van deze maatschappijen hebben nog maar een maand aan voorraad voor gangbare onderdelen.
Taximan Gadzhiev zei dat hij uiteindelijk acht keer het oude tarief betaalde voor zijn reparaties. Anderen zeggen dat de prijzen vertienvoudigd zijn. Aleksei Atapov, de eigenaar van een autoreparatiebedrijf, zei: “We bevinden ons in een behoorlijk trieste situatie op het gebied van autoreparatie en -onderhoud in Moskou. De centrale magazijnen sloten eind februari, en zelfs de aangepaste onderdelen die binnenkwamen werden niet aan ons gegeven. Ze gaven het geld terug en namen alle onderdelen mee naar het buitenland.” Op dit moment zeggen marktpartijen dat de voorraden uitgeput zijn. “Alle onderdelen waren heel snel op.”
De tekorten treffen ook nieuwe auto’s. Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland, kondigde een extra week verlof aan voor werknemers vanwege een tekort aan buitenlandse onderdelen, met name halfgeleiders. De autoverkopen in Rusland zijn in mei met 83,5% gedaald, zei de Association of European Businesses (AEB) afgelopen maandag, en de prijzen van nieuwe auto’s zijn met gemiddeld 50% gestegen. De nieuwe Lada Granta’s die door Avtovaz worden geproduceerd, zullen belangrijke veiligheidsvoorzieningen missen, waaronder antiblokkeervoorzieningen voor remsystemen en airbags, evenals satellietnavigatiesystemen.
- De Russische auto-industrie bezwijkt onder sancties; taxiondernemers hebben moeite (dure) onderdelen te vinden. Redactiefoto.