Saskia Kluit (Rover): ‘Abominabel slechte service van Thalys na treinstoringen’
Na twee recente forse storingen gaat Thalys deze zomer snijden in de dienstregeling. Daarmee wordt deze trein naar het zuiden deze zomer niet het gedroomde alternatief voor de luchthaven of lange files op zwarte zaterdagen.
Er zullen “de komende periode” minder treinen rijden, vertelde een woordvoerder van Thalys Het Parool. Hoelang dat zo is, en om hoeveel treinen het gaat, kan of wil ze niet zeggen. Tot komende zondag vallen er in ieder geval een behoorlijk aantal treinen – vaak drie per dag – uit. Soms gaat het over de trein tussen Amsterdam en Parijs, dan weer die tussen Brussel en Parijs, of vice versa.
De Thalys vanuit Parijs kwam afgelopen week twee keer vast te staan in de hitte. Eenmaal vlakbij Parijs en eenmaal in Noord-Frankrijk. Beide keren vanwege technische problemen. Afgelopen zondagavond duurde het vijf uur voordat de reizigers in Brussel arriveerden. Veel Nederlanders strandden daardoor in Brussel Zuid en moesten op het station overnachten.
Volgens Thalys krijgen de gedupeerde passagiers 250 procent van hun ticketprijs overgemaakt als compensatie voor de ellende. Ook zou voor iedereen die zondag in Brussel strandde een slaapplaats zijn geregeld. “Onzin,” zegt Saskia Kluit, voorzitter van reizigersorganisatie Rover in Het Parool. Toevallig was haar moeder – ‘Een fitte vrouw van 75′ – een van de gedupeerden. “Ze heeft in Brussel midden in de nacht in de rij moeten staan op een plek waar Thalys hotelkamers zou aanbieden, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen hebben wij voor haar een hotel geboekt en heeft ze nog in een heel lange rij voor een taxi gestaan.”
Kluit spreekt van een “abominabel slechte” service van Thalys. “Mijn moeder is 22 uur met de trein onderweg geweest vanuit Barcelona. In Parijs moest ze ook al vier uur in de hitte in de rij staan voor er een Thalys naar Nederland vertrok. In al die tijd heeft ze geen glaasje water aangeboden gekregen. Zo kun je toch niet met mensen omgaan? Het is bovendien hartstikke gevaarlijk met die hoge temperaturen. Straks vallen er nog doden. Steeds meer mensen reizen over grotere afstanden per trein. Zorg dan dat dat comfortabeler wordt.”
Volgens de woordvoerder van Thalys staan de incidenten van dinsdag en zondag los van elkaar. “Zondag was er een probleem met een compressor, dat kwam vrijwel zeker door de hitte. Dinsdag viel plotseling de stroom uit van een trein die eerder die dag nog probleemloos een rit had afgewerkt. We onderzoeken de incidenten, daarom zijn beide treinen nu van het spoor gehaald.”
• Saskia Kluit (Rover): ‘Abominabel slechte service van Thalys na treinstoringen’